Vážený pane Jane Černý,
podobný dotaz vznesl dne 12.3. tohoto roku již Tomáš Černý, proto si dovoluji nejprve citovat svoji předchozí odpověď: "Město Litomyšl je od samého počátku, kdy se prosadila jižní varianta trasy R35, na plánovanou trasu R35 přímo napojeno pomocí mimoúrovňových křižovatek u obcí Janov a Řídký. Se třetí mimoúrovňovou křižovatkou se uvažovalo ještě v oblasti Končin. Celou trasu R35 včetně mimoúrovňových křižovatek vymezují zásady územního rozvoje Pardubického kraje, které schvaluje zastupitelstvo Pardubického kraje, stavbu jako takovou potom připravuje Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic, případné námitky je tedy nutné adresovat zejména sem. Město Litomyšl se aktivně účastní diskuzí o výsledné podobě této rychlostní komunikace, nicméně je nutné připomenout, že má v těchto diskuzích pouze hlas poradní, stejně jako jakákoliv jiná obec. Protože provoz na R35 s sebou přinese nejen pozitiva, ale bude mít také stinné stránky, je nutné vnímat umístění těchto křižovatek jako kompromis mezi snahou některých lidí umístit je co nejblíže k jejich domovu a snahou jiných lidí mít je zase co nejdále. Je naší snahou nalézt takové řešení, které bude vyhovovat co největšímu počtu občanů Litomyšle, nicméně v případě takovéto stavby nebude asi nikdy nalezena stoprocentní shoda.".
Pro každou obec nacházející se v blízkosti mimoúrovňového křížení rychlostní komunikace znamená již pouhá jeho existence v očích developerů či zaměstnavatelů plus pro danou obec. V případě Litomyšle máme k dispozici dokonce minimálně 2 mimoúrovňové křižovatky a stávající průmyslové zóny "Benátská" a "Vertex" jsou umístěny ve vzdálenosti pouhých cca 3-5 km od nich. Dovedu si představit, že tato vzdálenost by mohla být nevyhovující v době před sto lety, kdy se lidé po silnicích dopravovali pěšky nebo na povozech, v době automobilů se tato vzdálenost překoná během několika minut a rozhodně nebude překážkou rozvoje města Litomyšl. Ba naopak bude dostatek místa pro rozvoj města na obě strany. Pokud v současné době po silnici I/35 projíždí denně cca 28 tisíc automobilů, zcela jistě v budoucnu zvládne i funkci pouhého přivaděče, protože velkou část z dopravy převezme právě nová rychlostní komunikace. Závěrem připomínám, že město Litomyšl (nikoliv tedy někdo z venku) se ve svém strategickém plánu rozhodlo vedle podpory podnikání být i rozvíjejícím se rezidenčním městem a centrem cestovního ruchu, ve kterém se moderní životní styl snoubí s tradicemi, kulturou a bohatou historií, městem podporujícím kvalitní vzdělávání, nabízející vysokou kvalitu života ve sféře bydlení, sociálních služeb, kultury, školství, sportu a dopravy, životního prostředí a bezpečnosti pro své občany a plně využívající svůj bohatý kulturní a přírodní potenciál ke zvýšení atraktivity a tím i prosperity města. Průmyslový rozvoj je také důležitý hlavně z pohledu zaměstnanosti lidí. Možná právě z důvodu rozvoje průmyslové oblasti bude lepší pro rozvoj v oblasti mezi sjezdem z dálnice a historickou částí. Chápu, že názory můžou být různé nicméně Vám děkuji za podnět a určitě bude předložen zpracovatelům územního plánu, který se nyní připravuje a bude vyvěšen pro veřejnost k připomínkám.
Hezké léto.
Michal Kortyš
starosta města