dne 02. 05. 2010 16:16:52 se dotazoval Jan Černý
Vážený pane starosto.
Nebojíte se, že změnou plánu, co se týče návaznosti trasování rychlostní komunikace R35 na úzmení plán města Litomyšle, přijde Litomyšl o potenciální zájemce o expanzi v našem městě (v průmyslové zóně)? Domnívám se tak proto, že se nově počítá s pouhými 2 sjezdy pro město, navíc cca 5 km vzdálených, a to u obce Řídký a z druhé strany u obce Janov, což je podle mého názoru zcela likvidační a hlavně to nic neřeší!!! Ani hluk, ani dopravní zátěž, ba právě naopak. Kvalitu cestování to jedině zhorší a zatíží se tak silniční úseky ve směru z/do Janova a také Řídkého, kde budou tamní obyvatelé jedině trpět zvýšenou hlučností, neboť automobily sjíždějící do Litomyšle se tu budou muset "motat"... Původní plány, kde se počítalo se 3 MÚK (mimoúrovňovými křižovatkami) pro město Litomyšl, a to na dvou okrajích a také uprostřed (tuším, že byly značeny Sever, Jih a Východ), se mi zdály jako nejrozumější a hlavně nejúčelnější. Sjezdy měly krátkou trasu, navíc vedly po stávajících polích a nikoho by tak zbytečně v okolí neobtěžovaly... Nechápu, kdo tuto změnu navrhl a zároveň doufám, že není závazná, protože člověk žijící a pracující v Litomyšli to jistě být nemohl. Jestli nový návrh připravoval člověk z "venku", tak by si měl nejprve život v Litomyšli vyzkoušet a teprve potom plánovat... K čemu nám bude rychlostní silnice vedoucí za humny města, když se na ni dosteneme až po 5-ti km v Janově a nebo Řídkém... A taky si dokážu představit tu vytíženost během špičky, na silnicích, kterými se budeme na R35 připojovat... Potřebujeme být dostupní se světem, aby sem přicházeli zájemci o expanzi, naši případní budoucí zaměstnavatelé, dopravci (BUS) apod...
Předem děkuji za Vaši odpověď.
Zdravím.
Jan Černý, Litomyšl
Vážený pane Jane Černý,
podobný dotaz vznesl dne 12.3. tohoto roku již Tomáš Černý, proto si dovoluji nejprve citovat svoji předchozí odpověď: "Město Litomyšl je od samého počátku, kdy se prosadila jižní varianta trasy R35, na plánovanou trasu R35 přímo napojeno pomocí mimoúrovňových křižovatek u obcí Janov a Řídký. Se třetí mimoúrovňovou křižovatkou se uvažovalo ještě v oblasti Končin. Celou trasu R35 včetně mimoúrovňových křižovatek vymezují zásady územního rozvoje Pardubického kraje, které schvaluje zastupitelstvo Pardubického kraje, stavbu jako takovou potom připravuje Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic, případné námitky je tedy nutné adresovat zejména sem. Město Litomyšl se aktivně účastní diskuzí o výsledné podobě této rychlostní komunikace, nicméně je nutné připomenout, že má v těchto diskuzích pouze hlas poradní, stejně jako jakákoliv jiná obec. Protože provoz na R35 s sebou přinese nejen pozitiva, ale bude mít také stinné stránky, je nutné vnímat umístění těchto křižovatek jako kompromis mezi snahou některých lidí umístit je co nejblíže k jejich domovu a snahou jiných lidí mít je zase co nejdále. Je naší snahou nalézt takové řešení, které bude vyhovovat co největšímu počtu občanů Litomyšle, nicméně v případě takovéto stavby nebude asi nikdy nalezena stoprocentní shoda.".
Pro každou obec nacházející se v blízkosti mimoúrovňového křížení rychlostní komunikace znamená již pouhá jeho existence v očích developerů či zaměstnavatelů plus pro danou obec. V případě Litomyšle máme k dispozici dokonce minimálně 2 mimoúrovňové křižovatky a stávající průmyslové zóny "Benátská" a "Vertex" jsou umístěny ve vzdálenosti pouhých cca 3-5 km od nich. Dovedu si představit, že tato vzdálenost by mohla být nevyhovující v době před sto lety, kdy se lidé po silnicích dopravovali pěšky nebo na povozech, v době automobilů se tato vzdálenost překoná během několika minut a rozhodně nebude překážkou rozvoje města Litomyšl. Ba naopak bude dostatek místa pro rozvoj města na obě strany. Pokud v současné době po silnici I/35 projíždí denně cca 28 tisíc automobilů, zcela jistě v budoucnu zvládne i funkci pouhého přivaděče, protože velkou část z dopravy převezme právě nová rychlostní komunikace. Závěrem připomínám, že město Litomyšl (nikoliv tedy někdo z venku) se ve svém strategickém plánu rozhodlo vedle podpory podnikání být i rozvíjejícím se rezidenčním městem a centrem cestovního ruchu, ve kterém se moderní životní styl snoubí s tradicemi, kulturou a bohatou historií, městem podporujícím kvalitní vzdělávání, nabízející vysokou kvalitu života ve sféře bydlení, sociálních služeb, kultury, školství, sportu a dopravy, životního prostředí a bezpečnosti pro své občany a plně využívající svůj bohatý kulturní a přírodní potenciál ke zvýšení atraktivity a tím i prosperity města. Průmyslový rozvoj je také důležitý hlavně z pohledu zaměstnanosti lidí. Možná právě z důvodu rozvoje průmyslové oblasti bude lepší pro rozvoj v oblasti mezi sjezdem z dálnice a historickou částí. Chápu, že názory můžou být různé nicméně Vám děkuji za podnět a určitě bude předložen zpracovatelům územního plánu, který se nyní připravuje a bude vyvěšen pro veřejnost k připomínkám.
Hezké léto.
Michal Kortyš
starosta města