Vyhledat na webu
zavřít
EN / DE / PL / FR
Vyhledávat na webu
fr pl de en ua

Starostova odpovědna Odpověď starosty

dne 15. 09. 2022 06:29:01 se dotazoval Pavel Rožek

parkování Litomyšli

Četl jsem stížnost obyvatelky ohledně parkování v Litomyšli v jednom z posledních dotazů. Tak si přihodím polínko:-) Neznám sice historii prodeje parcely vedle býv. ČSOB, nyní Dr. Maxe, ale když sleduji nyní prováděné terénní úpravy, ohromné záseky téměř vedle domů a s vědomím, že tam snad budou byty-? Tím pádem ubude další parkování podél silnice....PROČ SE TAM NEPOSTAVIL min. 2 - podlažní parkovací - dům..:-( Jednoduše řečeno proč se toho nechopilo město...problém by byl vyřešen jak pro zaměstnance Litexu, tak lidí z paneláků naproti a myslím, že by zbylo i na studenty-motorizovanou dobu nezvrátíme. Je to podobné jak u nemocnice- kolikrát tam není kde zaparkovat, když chcete na úřady:-(


Odpověď ze dne 19. 09. 2022 16:42:38:

Vážený pane Rožku,


děkuji za Váš dotaz. Vezmu to s dovolením tentokrát trochu šířeji, omlouvám se.


Parkování nejen v Litomyšli je a bude problém, v tomto volebním období jsme přidali cca 20 parkovacích míst pod školami (přesunem stání pro autobusy na čerpací stanici) a také 70 míst v areálu nemocnice - i toto parkoviště je díky nové propojce pro pěší skrz Partyzánskou v dochozí vzdálenosti od centra (odhaduji to na 5 minut pěšky). Nicméně již nyní pracují odborníci z oboru dopravy a také architekti na studiích, kolik automobilů se do budoucna vejde zaparkovat v místě stávajícího průtahu - silnice I/35 poté, co by se (pevně věřím) v roce 2027 měla otevřít dálnice D35 kolem Litomyšle. Odhaduje se to na stovky parkovacích míst velmi blízko historického centra, prakticky přes řeku je to podél náměstí a pokud se propojí tato parkovací místa na Vodní valy, vznikne opravdu velkokapacitní parkoviště podél Smetanova náměstí a celého historického centra, navíc dopravně velmi dobře dostupné pro návštěvníky města po stávající I/35. Pokud by se velkokapacitní parkovací dům postavil vedle Dr. Max, hrozil by častý dopravní kolaps, protože je známo, že čím více parkovacích míst se staví v historickém centru, tím více to přivádí do centra automobilů a tím větší vznikají zácpy - to je prokázáno z řady studií historických měst ve světě. Zároveň je potřeba uvést, že Litomyšl nemá možnost čerpat na případný parkovací dům dotace (neexistoval a neexistuje takový dotační titul - ani evropský, ani národní), takže buď by parkovací dům muselo postavit město ze svých financí (a na to v tuto chvíli prostředky nemáme), nebo soukromník, který by to ale zpoplatnil a mám obavu, že to by se lidem nelíbilo. Stačí vidět, jak nevyužité je parkoviště v nemocnici prostě proto, že se za vjezd má platit - raději lidé hledají poslední místečko v ulicích kolem Z.Kopala.......



Pokud jde o parcelu vedle Dr. Max, tak tam je to poměrně složité. Toto místo bylo historicky rozděleno na tři parcely - dvě z nich (jednu na straně u bývalé ČSOB a jednu v místě, kde stálo sklenářství) vlastnilo město a uprostřed vlastnil parcelu soukromý vlastník. Toto je rozhodující informace i ve vztahu k Vámi navrhovanému parkovacímu domu - ačkoli mí předchůdci a zaměstnanci úřadu se prý snažili opakovaně parcelu od soukromníka odkoupit, nikdy neuspěli - nedohodli se prý na ceně. Ten prostřední pozemek poté byl poté prodán stávajícím majitelem soukromníkovi. Následovalo rozhodnutí o prodeji parcel města s tím, že oba tyto pozemky koupil stejný investor, který již vlastnil nově onen prostřední pozemek. Aby se v tomto prostoru vůbec něco mohlo pohnout, něco vybudovat, rozhodli zastupitelé postupně o prodeji jednoho i druhého pozemku (první za nejvyšší cenu a druhý za návrh - tedy město chtělo kontrolovat, co v prostoru vznikne), v obou případech ji koupil výše uvedený vlastník prostřední parcely. Důležité je také zmínit, že územní plán předpokládá v tomto prostoru bytovou výstavbu a výstavba parkovacího domu do této kategorie nespadá - parkování je možné pouze jako součást bydlení.



Nyní je situace taková, že tento investor podal na stavební úřad téměř před dvěma roky žádost o stavební povolení na bytový dům se dvěma podzemními podlažími pro parkování aut a v přízemí s parterem pro obchodní jednotky (prodejny či služby). Nicméně jak se ukázalo v okamžiku, kdy začala být odtěžována zemina (a skála) jako příprava pro výstavbu, hydrogeologické podmínky a nestálost podloží prodražují teoreticky realizaci projektu natolik, že nedovolí výstavbu dvou podzemních podlaží v této lokalitě. Proto následovalo prozatímní zajištění tohoto prostoru pomocí tzv. betonových "lego kostek" a hlavně je přepracováván projekt 1 nadzemního podlaží s tím, že místo obchodního parteru bude v přízemí domu umístěn příslušný odpovídající počet parkovacích míst (na počet bytových jednotek) a nepůjde se vůbec do podzemních pater. Bohužel tato změna projektu zabírá více času, než bychom si všichni přáli a stavba stojí. Investor ale nemůže v tuto chvíli pokračovat dál, dokud nebude mít stavebním úřadem schválenu tzv. "změnu stavby před dokončením" - tedy nové výkresy reagující na nestálost podloží. My se jako samospráva, ale také stavební úřad jako státní správa s investorem i sousedy pravidelně scházíme, probíhá i čilá písemná komunikace, protože díky realizaci projektu došlo k poškození městského majetku (komunikace na F.Vognera), došlo k omezení průjezdnosti a logicky mají obyvatelé okolních staveb velké obavy ze stávající situace a hlavně dalšího vývoje. Stavební úřad si dokonce kvůli této situaci najal speciálně odborníka na statiku, aby posuzoval jednotlivé kroky investora i upravený projekt. Ze stávající situace nemá vůbec nikdo radost, nyní se budou hledat kroky, jak alespoň pro osobní auta místních ulici F.Vognera zpřístupnit, pokud to bude vůbec realizovatelné. Důležité bude, jak rychle předloží investor přepracovaný projekt na stavební úřad. Po městě se prý říká, že dochází k výměně firem investora - toto není možné, město prodalo pozemky tomuto zájemci a není možné jednostranně měnit smluvní stranu. Město má ve smlouvách o prodeji oněch dvou parcel také určité právní pojistky (vrácení pozemků, pokuty, předkupní právo....) tak, aby vše proběhlo dle smluvních podmínek a v termínech ve smlouvě stanovených. K čemu asi dochází je, že investor mění stavební firmu, tedy dodavatele prací, ale to je jeho plné právo, zadat práce u firmy dle svého rozhodnutí a případně ji změnit.



Přímou odpověď na Vaši otázku - proč se tam nepostavil parkovací dům - asi neumím dát, v době, kdy bylo rozhodnuto o prodeji první parcely jsem ještě neseděl na radnici, ale umím si představit, že:


a) by na stavbu parkovacího domu nebyly finance (odhaduji výstavbu Vámi popisovaného dvoupatrového parkovacího domu na cca 40-50 milionů Kč), přičemž na to neexistují dotační tituly


b) město nikdy nevlastnilo onen důležitý prostřední pozemek


c) nedovoluje to ani současný územní plán (ten by se samozřejmě dal asi změnit, pokud by to odsouhlasily všechny dotčené orgány, čímž si nejsem zdaleka jistý).


Snad jsem - i přes delší odpověď - alespoň trochu osvětlil historii a aktuální situaci kolem Havlíčkovi ulice. Nemáme z toho vůbec radost, ale doufáme, že bytový dům vyroste na této parcele co nejdříve, stejně tak že se podaří vyřešit problém se sousední Vognerovou ulicí.


Děkuji, přeji hezký den i přes deštivé podzimní počasí


Daniel Brýdl, starosta města

 
Odběr novinek Youtube Litomyšl