Litomyšl: Kronika města 2023

50 zejména mzdy a pohonné hmoty. Vedení města se tak začalo zabývat optimalizací této služby. Radnice si nechala od provozovatele vypracovat statistiky využívanosti jednotlivých spojů, z nichž vyplynulo, že některé časy a spoje nejsou téměř využívány. „Městskou autobusovou dopravu vnímáme jako významnou službu občanům. Největší přínos má bezesporu pro seniory a děti, které ji využívají jako spoj do školy. Ve městě naší velikosti se však jedná o nadstandard a vzhledem ke stále vzrůstajícím nákladům musíme hledat i cesty k její optimalizaci, ideálně mnohem vyššímu využívání cestujícími,“ 11 sdělil Lilii starosta města Daniel Brýdl. Radnice se rozhodla na jednu stranu podpořit využívanost M AD , na druhou stranu hledá cesty , jak tuto službu zefektivnit a snížit náklady na její provoz. M AD se tak stala i hlavním tématem letošního Evropského týdne mobility. Po celý týden od 18. do 22. září si mohli občané vyzkoušet hromadnou doprav u zdarma. Tuto možnost však občané příliš nevyužili a dopravce nezaznamenal výraznější nárůst vytíženosti spojů. V edení města se obrátilo na občany formou dotazníku, který se zaměřil na to, jak dobře jsou občané o M A D a jejím fungování informováni, jak často ji využívají, za jakým účelem, jaká cena za tuto službu je pro většinu akceptovatelná, a zároveň zde byl dostatek prostoru pro konkrétní připomínky a návrhy ke zlepšení. Dotazník byl k dispozici na webových stránkách města po celý měsíc září. Odpovědělo bohužel pouze 37 respondentů, téměř přesně půl na půl muži i ženy ve věku od 16 let až po kategorii nad 66 let. Z odpovědí vyplynulo, že respondenti mají přehled o M AD , jeho trasách a zastávkách, ale téměř polovina z nich tuto službu vůbec nevyužívá. Ti, kteří městkou autobusovou dopravou jezdí, ji nejčastěji využívají pro cesty do práce (29 %) a na nákup (21 %), dále také pro cesty k lékaři (17 %) do školy (12,5 %) a na sportovní či volnočasové aktivity (12,5 %). Většina respondentů označila jako maximální částku, kterou jsou ochotni za M AD zaplatit 20 Kč za dospělou osobu. Zaznělo zde i mnoho konkrétních podnětů na zlepšení fungování M AD . Například možnost zakoupení jízdenek online, návrh na zavedení měsíční, čtvrtletní či roční zvýhodněné jízdenky pro dospělé, možnost získávat aktuální informace o zpoždění spojů, nevzhlednost některých zastávek, opatření vozů M AD elektronickou informační tabulí, návaznost spojů na konec vyučování na ZŠ Litomyšl, Zámecká, požadavky na nové zastávky v lokalitách Z. Kopala, Hus ovy čtvrti nebo u sběrného dvora a mnoho dalších. Výstupy z dotazníkového šetření chce město zveřejnit na začátku roku 2024. V roce 2024 město Litomyšl pokračovalo v hledání úspor energií, především pak prostřednictvím výměny osvětlení v budovách města za úsporné. V rozpočt u byly pro tyto účely vyčleněny čtyři miliony korun, další dva miliony pak byly vyčleněny na výměnu osvětlení na zimním stadionu. V přípravě byla též výměna osvětlení v krytém bazénu. Výměny se dočkalo také veřejné osvětlení, a sice v místních částech Nedošín, Kornice, Suchá, Pazucha, Pohodlí a Nová Ves u Litomyšle. Úsporné opatření město mělo přijít na přibližně půl milionu korun. Další investice město plánovalo do d omu U Rytířů, MŠ Lidická, zimního stadionu či městské knihovny. 11 -jp-: Jak jsou občané spokojeni s MHD? Ptali jsme se formou dotazníku. In: Lilie. Ročník XXXIII., číslo 11, s. 2.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=