Litomyšl: Kronika města 2023
5 mohou účastnit individuálních i skupinových sezení. Psycholožky pracují rovněž s dětmi, které mají autismus . Skupinová setkání se konala alespoň třikrát týdně, ale jejich přesné časové rozmezí bývala flexibi lní s ohledem na potřebnost a efektivnost . Individuální poradenství poskytovaly psycholožky 7 dní v týdnu, a to vždy po dohodě s konkrétní osobou. Výsledkem by měla být lepší duševní situace uprchlíků a jejich nová motivace, která výrazně urychluje jejich integraci do většinové společnosti. Největší překážk ou je však celospolečenské stigma o vyhledání psychologické pomoci, které nejen mezi držiteli dočasné ochrany panuje. 4) Interaktivní setkání ukrajinské a české komunity za účelem vzájemného poznávání, učení se české mu jazyku a společného prožitku přispívající k integraci Interaktivní setkávání se těšilo velké podpoře nejen od držitelů dočasné ochrany, ale i české komunity. Aktivita byla realizována každé úterý a čtvrtek od 16:00 do 18:00 hod., kdy se scházel sbor Sonjašnyk, ve kterém vystupují členky české i ukrajinské národnosti. Společně se učí český jazyk interaktivní metodou, ženy rovněž navázaly potřebné sociální vazby, které jsou nezbytné pro integraci do české společnosti. Interaktivní setkávání organizovaly Martina Sirová a Eva Beňová. Bylo podpořeno 30 osob. Sbor Sonjašnyk (Slunečnice) vystupoval v okolních i vzdálených městech, 10 koncertů uspořádal společně s českým písničkářem Pavlem Helanem; s Jiřím Pavlicou a Hradišťanem vystoupil ve Starém Městě, v Bratislavě vystupoval u příležitosti 30 let společnosti Adra na Slovensku. Z výdělků z koncert ů je zasílána humanitární pomoc na Ukrajinu. Tato aktivita nejenže pomáhá k výše zmíněnému upevňování češtiny a vytváření sociálních vazeb, ale je též příležitostí pro ukrajinské členky sboru, jak pomáhat doma na Ukrajině. Pocit, že „vyzpívaly peníze pro Ukrajinu“ , je pro ně naplňující. 5) Sociokulturní kurzy Kurzy byly pořádány každou lichou středu v měsíci ( podle potřeby i častěji ). Zpravidla trvaly jednu hodinu a měly za úkol seznámit držitele dočasné ochrany se sociokulturním prostředím České republiky. Osvojené znalosti jim pomáhaly se lépe orientovat ve společnosti a zodpovědět jim otázky, které je potkávají v každodenním životě (přijímací řízení na střední školy, přihlášení dětí do základních a mateřských škol, systém sociálního a zdravotního zabezp ečení, systém zdravotnických zařízení, legislativa, zvyklosti atd.). Kurzy reagovaly na kladené otázky při poskytování individuálního poradenství. Sociokulturní kurzy řídily koordinátorky integrace Petra Benešová a Olga Radimecká. P odpořeno bylo 105 osob (celkem se uskutečnilo 2562 návštěv). 6) Svépomocné skupiny V této aktivitě mohli uprchlíci otevřeně řešit a pomáhat si pro překonání specifických životních situací. Klíčové pro ni byly koordinátorky integrace, které plnily funkci moderátorek debat a zajišťovaly, aby byly respektovány a zachovány základní principy skupin – nehodnocení, otevřenost, důvěra a respekt. Po počáteční aktivizaci skupiny čítající 25 až 30 osob se tato rozdělil a do menších skupin , v nichž každá moderátorka zajišťovala hladký průběh vzájemného sdílení informací. Ve skupinách si své zkušenosti předáva li samotní držitelé dočasné ochrany ,
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=