Litomyšl: Kronika města 2021

152 Kurátor výstavy Tomáš Pospiszyl popsal představovaná díla slovy: „Výstava Veroniky Šrek Bromové obsahuje práce vzniklé v minulých třech letech i díla zcela nová. Autorka v nich používá řadu médií a materiálů: K reslí, maluje, fotografuje, natáčí videa, vytváří instalace z nalezených a různě upravovaných předmětů, experimentuje s textilem a keramikou, znovuobjevuje techniku kyanotypie a lákají ji možnosti aplikací, jako jsou Instagram nebo M essenger. Její rozmanitou tvorbu nejvíce strukturuje čas – lze ji vnímat jako záznamy příběhů uplynulých dnů, uskutečněných setkání a zachycených myšlenek a emocí. Snad proto z množství postupů Veroniky Šrek Bromové vystupuje do popředí právě fotografie. Ta zastavuje určitou konstelaci světa, nabízí jeho statický obraz, jenž je v běžném, plynoucím světě neviditelný. Můžeme jej libovolně dlouho pozorovat, interpretovat nebo do něj, podobně jako autorka, aktivně vstupovat. Digitálně dokreslovaná fotografie je novodobou analogií čarodějných praktik, které dovolují vnímat svět v jiných časových dimenzích a snad ovlivnit i jeho budoucnost.“ 50 Barva z kosmu Zl ato je barvou z kosmu vzniklé kolizí neutronových hvězd a explozí supernov. Váže se k němu plno významů a metafor, někomu spojených se třpytem zlatých zubů v ústech, jinému třeba s pohledem do slunce. Výstava Milana Housera ve White Gallery v Osíku odkazovala ke sci-fi povídce H. P. Lovecrafta, která pojednává – jak je pro tohoto spisovatele typické – o fascinující bezcitnosti vesmíru a křehkosti antropocentrismu. Je jednou z mnoha Lovecraftových variant zkázy a konce světa, které se tentokrát dějí prostřednictvím krásné, vábivé barvy, v níž je cosi ničivého. Pro tuto výstavu si Houser záměrně vyb ral obrazy, které mají zcela redukované barevné pojetí a které nabízejí jenom a právě pohled do barvy. Posilují se tím i typické rysy Houserovy malířské tvorby: D ůraz na vizuální interakci okolního světa s obrazem, kdy obraz vzniká až na základě světla, odrazu a zrcadlení okolí. Stejně tak nám stahuje pozornost na naše vlastní vnímání, na tvorbu reality naším pohledem. Soustava zářících monochromů je stejně tak uhra nčivá jako vyprázdněná. 51 Tváře. Duchovní tváře. Neznámé portréty litomyšlské děkanské galerie Komorní výstava v kostele Povýšení svatého Kříže představ ila veřejnosti dosud neznámou část portrétní galerie litomyšlských děkanů ze sbírek místní katolické duchovní správy. P rezentovány byly především nejstarší portréty včetně nově restaurovaného obrazu Tomáše Pešiny z Čechorodu, významného barokního vlastence a spisovatele a v letech 1657 – 1666 děkana v Litomyšli. „Fenomén „barokního kněze“ byl dlouhou dobu ve stínu badatelského zájmu, až teprve výzkumy nedávných let potvrzují, že to byli do značné míry právě oni, kdo 50 Veronika Šrek Bromová / Časy mezi Časy [online]. 2021 [cit. 2022-02- 06]. Dostupné z: http://www.galerie.litomysl.cz/vystava/veronika-srek-bromova-casy-mezi-casy-2021-08-01. 51 Milan Houser / Barva z kosmu [online]. 2021 [cit. 2022-03- 13]. Dostupné z: https://www.vytvarnalitomysl.cz/cs/153-vytvarna-litomysl/17-rocnik-smetanovy-vytvarne-litomysle- 2021/1017-milan-houser-barva-z-kosmu.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=