Litomyšl: Kronika města 2021

150 a místu, které nás limituje, ale zároveň je naším důležitým stanovištěm. Ste jně jako v loňském roce vytvořili někteří umělci pro Litomyšl specifické objekty a instalace, které připomínají historické momenty města, například dílo Setkání Boženy Němcové a Magdaleny Rettigové od Eriky Bornové, jiní upravili již vytvořená díla pro vybraná poetická místa jako je Turniket od Kryštofa Kaplana. Další umělci pokládají aktuální znepokojivé otázky a motivují kolemjdoucí k sebereflexi, tím je například sousoší Lenky Klodové nazvané Sluneční rodina,“ sdělila o letošním ročníku ředitelka Městské galerie Litomyšl Martina Zuzaňáková. 45 Organizátoři výstavy oslovili umělkyně a umělce napříč generacemi, v Litomyšli tak vysta vovali Matěj Al - Ali, Erika Bornová, Milena Dopitová, Josef Duchan, Tomáš Hlavina, Kryštof Kaplan, Lenka Klodová, Eva Koťátková, Vladimír Kovařík, Pavel Mrkus a Richard Wiesner. Výstavu připravila Městská galerie Litomyšl ve spolupráci s Bohemian Heritage Fund. Její kurátorkou byla Lenka Lindaurová, jejíž kurátorská práce na poli současného umění se dlouhodobě pohybuje na špičkové úrovni. Výstavu Plán B finančně podpořily Ministerstvo kultury ČR, Pardubický kraj a Bohemian Heritage Fund. Město Litomyšl se na výrobě děl finančně nepodí lelo. Podle organizátorů výstavy bylo jejím hlavním cílem zlepšit obyvatelům i návštěvníkům Litomyšle náladu, obohatit všechny po hladové době novou kulturní nabídkou a připomenout pozitivní horizonty. Jestli se jim to podařilo, netroufá kronikář odhadnout, byť letošní Plán B velkou kritiku (na rozdíl od loňského ročníku) nevyvolal. Příběhy z obrazů Josefa Voleského Výstava Městské galerie Litomyšl představila významnou osobnost meziválečné Litomyšle – akademického malíře Josefa Voleského. Voleského obrazy umožňují nahlédnout do tváří místních měšťanů, často přátel a příbuzných malíře, také ale připomínají nelehké osudy židovských obyvatel, do jejichž života tragicky zasáhly události spojené s druhou světovou válkou. Zuzana Tomanová z městské galerie k výstavě mimo jiné uvedla: „Pořídit si portrét od akademického malíře Josefa Voleského patřilo k výsadám majetnějších obyvatel Litomyšle a jejího okolí ... “ 46 Na výstavě v domě U Rytířů bylo možné spatřit portrét litomyšlského purkmistra Františka Laška, majitele první litomyšlské vodní elektrárny Františka Háši, představitele protinacistického odboje Eduarda Krále, syna majitele obchodu na jemné pánské prádlo a pyžama Jiřího Sladkuse nebo dvojportrét vnoučat litomyšlského obchodníka s textilem Petra a Ireny Sgallových. Portrétní tvorba přinášela Josefu Voleskému finanční zajištění, jeho moderní umělecké pojetí se však nesetkávalo s pochopením jeho objednatelů, proto se rozhodl v roce 1929 portrétní zakázkovou tvorbu opustit. Maloval poté květinová zátiší a krajiny, které představují vrchol jeho uměleckého vyjádření. Mezi roky 1930 a 1931 op akovaně zajížděl do okolí Březin, vesničky obklopené kopci Českomoravské vrchoviny, kde 45 Do ulic se vrátil Plán B [online]. Litomyšl , 2021 [cit. 2022-02- 04]. Dostupné z: https://www.litomysl.cz/aktuality/do_ulic_se_vratil_plan_b_a_s_nim_moderni_umeni. 46 Tomanová Zuzana: Hluboce lidské umění Josefa Voleského. In: Lilie. Ročník XXI., číslo 2, s. 11.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=