Litomyšl: Kronika města 2021

107 doma. Vždyť do škol se začali vracet až v jarních měsících. Pravda – dlouhá distanční výuka je mnohému naučila. Stali se samostatnějšímu, měli prostor učit se zodpovědnosti a mnozí se jí skutečně naučili. Někteří však bez přímého kontaktu s učiteli a školou ztratili pravidelný režim – tolik důležitý pro jejich vlastní život. Jejich pracovním prostředím byl v lepším případě dětský pokoj, mnohokrát však učitelé byli svědky toho, že i při online hodinách leží v pyžamu v posteli. Distanční výuka byla náročná na přípravu i reflexi, kterou Ministerstvo školství po učitelích vyžadovalo. Když se blížilo obnovení prezenční výuky, bylo zase potřeba připravit adaptační období pro návrat žáků , n ehodnotit, neznámkovat…. Mnozí učitelé byli vyčerpaní a frustrovaní zároveň. Tolikrát slyšeli, že se školy budou zavírat jako poslední, ze skutečného stavu však museli mít dojem, že je to snad jen nevydařený vtip. S jarním návratem žáků do škol přišla nov inka – testování na přítomnost viru SARS CoV -2. Testování bylo prováděno neinvazivními antigenními testy dodávaných Ministerstvem školství (školy mohly jít i cestou PCR testů, které jim byly státem propláceny, kronikáři však není známo, že by toho některá z litomyšlských škol využila) . Ministerstvo slibovalo, že právě testování umožní ponechat školy otevřené, jenže…. Ač se to tehdy zdálo jen těžko pochopitelné, někteří rodiče testování svých dětí odmítli a raději je nechali doma. Stále hlasitěji se navíc za čali ozývat ti, kteří tvrdili, že žádná pandemie není, že je to všechno výmysl, že školy nemají právo testovat, požadovat, aby děti nosily roušky apod. Jednalo se spíše o jednotlivce – a na jaře se podařilo situaci víceméně zvládnout. Problémy však přišly s novým školním rokem. Hned prvního září navštívila skupina rodičů (cca 10 – 15 lidí) některé ze základních škol a dožadovala se jednání s řediteli. Některým z nich pak velmi nevybíravým, hrubým a arogantním způsobem sděl ili své postoje ke covidu jako takovému, ale i k očkování či nošení roušek. Na většině škol se situace následně uklidnila. Výjimku představovala ZŠ Zámecká, jejíž vedení se s odmítači roušek a antivaxery potýkalo až do konce roku. Nic na tom nezměnilo vysvětlování, že škola není nařizovatelem jednotlivých opatření, ale pouze jejich vykonavatelem. Situace byla profesně i lidský náročná a vyčerpávající, ze strany rodičů zaznívala vůči vedení školy slova o lhářích, fašistech či satanistech. Několikrát byla na pomoc přivolána městská policie i Policie ČR, v jednom případě i zástupci zřizovatele, kterými byli starosta a místostarosta města. A ještě s jednou novinkou se musely školy na podzim roku 2021 vyrovnat. Říkalo se tomu „hybridní výuka“. Díky karanténám části tříd se totiž stávalo, že část žáků byla ve škole, část doma. Obě skupiny se však vzdělávaly. Byť to bylo náročnější víc, než jsme si zpočátku dokázali představit.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=