Litomyšl: Kronika města 2020

15 nabídnout k prodeji a mít tak kontrolu nad tím, co s touto historickou budovou a pozemkem bude. Ještě v průběhu roku přešla vila skutečně do majetku města, které začalo připravovat vyhlášení záměru na její prodej. Udržitelná městská mobilita Udržitelná městská mobilita znamená řešení problémů, které občanům naplno brání využívat kola a vlastní chůzi při cestování po městě místo popojíždění autem. Dotýká se tak problémů, se kterými se Litomyšlané denně potýkají. Proto za účasti zástupců veřejnosti, odborníků a zástupců města vznikla odborná pracovní skupina, která řeší současný stav dopravy v Litomyšli a prověřuje možnosti, jak občanům připravit lepší podmínky při cestování – do práce i na výlet ve volném čase. Jednou z oblastí, kde má Litomyšl co dohánět, jsou cyklostezky. V letošním roce se řešilo například připojení na cyklostezku Nedošín – Tržek ve směru od čerpací stanice a komplexu Saint-Gobain Adfors. Vedení města již majitelům pozemků v této části poslalo prosbu o směnu vhodných ploch, na nichž by cyklostezka mohla stát. Stejně tak se řešilo propojení stezek Litomyšl – Proseč, cyklostezky od šibeničního vrchu k Desince, Kornické ulice ke staré plovárně, propojení na cyklostezku s Vlkovem, stejně jako cesty z Kornic směrem k zemědělskému družstvu. Řešilo se i umístění většího množství stojanů na kola po městě, oprava pumptracku na Wembley a některé další záležitosti. Vše je zatím na začátku, teprve další roky ukáží, zda bylo město ve své snaze úspěšné. Litomyšl chodí pěšky Litomyšl je město krátkých vzdáleností, náměstí je v centru města, takže lze pohodlně do několika minut (max. desítek minut) dojít na téměř všechny okraje města. Přesto zde žijí lidé, kteří např. vozí děti ráno do školy autem – či autem zajedou na každý nákup. Jak lidi přesvědčit, aby se chovali jinak? Město v rámci Evropského týdne mobility 2020 spustilo kampaň s názvem „Litomyšl chodí pěšky“. Podle starosty Daniela Brýdla však nepomohou jen slogany, nejdůležitější je osobní příklad: „Již před zvolením starostou, ale zejména po zvolení, chodím zásadně po městě pěšky, pokud je to možné (do práce, z práce, na nákupy...). Lidé si toho všimli a říkají mi „chodící starosta“ a čas od času mne i zastaví, aby mi řekli, že si toho váží a jsou rádi, že chodím pěšky já i moje děti do školy…“ 5 Samotnou kampaň pak mělo podpořit několik dalších kroků: Instalace „rozcestníků“ Na dvanáct míst po městě byly instalovány informační tabule – rozcestníky se šipkami směru a určením času, kolik do daných lokalit (Smetanovo náměstí, autobusové nádraží, nemocnice, zámek, MÚ, školy…) trvá cesta pěšky – určeno v minutách (časy pro střední rychlost chůze dle 5 Litomyšl chodí pešky [online]. 2020 [cit. 2021-4-24]. Dostupné z: https://www.citychangers.eu/projekty-detail/3/litomysl-chodi-pesky

RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=