Litomyšl: Kronika města 2019

81 varhany – Petr Jiříček, Smíšený pěvecký sbor KOS Pedagogické školy Litomyšl; doprovázela Komorní filharmonie Pardubice pod vedením Milana Motla. Děkovná bohoslužba byla sloužena 30. června. Bedřich Smetana: Dalibor – novou inscenaci opery Bedřicha Smetany provedlo ve dnech 4. a 5. července Národní divadlo Praha. Velké finále – Velké finále 61. Smetanovy Litomyšle neslo podtitul Musica festiva a bylo symbolicky sestaveno z oblíbených skladeb k mimořádným ceremoniálům, slavnostním obřadům, filmům i sportovním událostem. Na program tak byla díla Georga Friedricha Händela, Ludwiga van Beethovena, Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, Richarda Wagnera, Bedřicha Smetany, Ottorina Respighi, Jiřího Šusta a Johna Williamse. Účinkoval sbor Janáčkovy opery Národního divadla Brno a Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK. Program Smetanovy Litomyšle byl samozřejmě mnohem bohatší, než kronikář popsal. Každé z uvedených děl by jistě zasloužilo alespoň stručný komentář. Za mimořádný zážitek lze jistě považovat operu Bohuslava Martinů Hry o Marii, varhanní cyklus Faust Petra Ebena s přednesem Miroslava Táborského, komorní operní muzikál Charlotte Aleše Březiny, Alona Nashmana a Pamely Howard o židovské malířce, stejně jako vystoupení operní pěvkyně Magdaleny Kožené s Collegiem 1704 – Prague Baroque Orchestra. O průběhu festivalu Smetanova Litomyšl vyšlo mnoho článků, které kronikář předal ke zpracování do Státního okresního archivu Svitavy se sídlem v Litomyšli. Z jednoho z nich by však rád několik slov ocitoval. Jedná se o rozhovor s dramaturgem operního festivalu Vojtěchem Stříteským, který pro festival pracuje už téměř čtyři desetiletí, a díky němuž je festival známý nejen bohatým, ale především velmi kvalitním programem. V jednom z rozhovorů Vojtěch Stříteský mimo jiné řekl: „Mám obrovské štěstí na místo svého působení…. Je to klika…. Vždyť pracuju pod jednou střechou s místem, kde se narodil Bedřich Smetana… Jsem moc rád, že mám (v pracovně, pozn. kronikáře) tři okna – z jednoho je výhled na piaristický chrám Nalezení sv. Kříže, dalším na muzeum a do francouzských zahrad a posledním oknem přímo na renesanční zámek, takže je to v mnohém inspirativní.“ 27 Smetanova Litomyšl však není jen o hudbě, nýbrž i o etiketě, štěstí na počasí a v posledních letech i o moderním umění. V případě prvního uvedeného pořadatelé dlouhodobě bojují s nevhodně zvoleným dress codem – výjimkou bohužel nebývají diváci v tričku, objevili se dokonce návštěvníci v žabkách. Už před začátkem proto pořadatelé upozornili, jak správný dress code vypadá a že v případě jeho výrazného porušení nemusí být divák do hlediště vůbec vpuštěn. Pokud jde o počasí, to je vždy nevypočitatelné – ale díky zastřešení hlediště i profesionalitě techniků ubývá pořadů, které musí být zrušeny či alespoň přerušeny (letos se tak stalo jen v jednom případě). V případě prvků moderního umění se (nejen) Litomyšlané 27 Vojtěch Stříteský: Smetanova Litomyšl je pro mě všechno, život [online]. [cit. 2020-03-07]. Dostupné z: https://www.klasikaplus.cz/rozhovor/item/1745-vojtech-stritesky-smetanova-litomysl-je-pro-me-vsechno-zivot- cast-1

RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=