Litomyšl: Kronika města 2019

80 Poklona Bedřichu Smetanovi – 195. výročí narození Bedřicha Smetany si festival připomněl u jeho pomníku na Smetanově náměstí dne 16. června. V koncertní části setkání zazněla sborová díla Bedřicha Smetany, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů v provedení Pěveckého sdružení moravských učitelů. Koncert na přání – mezi diváky oblíbený pořad nesl podtitul „Symfonické harašení“. Kromě klasické hudby se na něm návštěvníci dočkali také vtipu. Program proběhl 17. června a už jména hlavním umělců dávala tušit, že půjde o nevšední zážitek: Ondřej Brousek a Ondřej Gregor Brzobohatý. Doprovázel je Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Goldbergovské variace – hudební formu sonát a partit pro sólové housle, resp. suit pro sólové violoncello dovedl Johann Sebastian Bach k naprosté dokonalosti. Neméně oblíbené Golgergovské variace, původně určené pro klávesový nástroj, byly upraveny pro smyčcové trio v roce 1985 k 300. výročí Bachova narození Dmitrijem Sitkovetským. V kapitulním kostele Povýšení sv. Kříže se koncert odehrál 19. června. Účinkovali: Roman Patočka (housle/violin), Jakub Fišer (viola) a Jiří Bárta (violoncello/cello). Leoš Janáček: Příhody lišky Bystroušky – Janáčkovu operu o třech dějstvích netřeba představovat. Její novou inscenaci předvedli na Smetanově Litomyšli v pátek 21. června sólisté, sbor a orchestr Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Jesus Christ Superstar – nejslavnější rocková opera se na Smetanově Litomyšli představila už před lety. Sklidila tenkrát ohromný úspěch. Nejinak tomu bylo letos, kdy ji soubor a orchestr operety/muzikálu Národního divadla moravskoslezského Ostrava předvedl hned dvakrát, a to 25. a 26. června. Dmitrij D. Šostakovič: Lady Macbeth Mcenského újezdu – ruského hudebního skladatele Šostakoviče zná český posluchač zejména díky jeho Symfonii č. 7 zvané Leningradská. Na Smetanově Litomyšli bylo 28. června uvedeno dílo, které je považováno za zásadní dílo operní literatury 20. století. „Je tragédií - satirou zkažené společnosti 20. století vyvěrající z nezřízené moci sexuality. Opera zpočátku v bezmála 180 reprízách dosáhla ohlušujícího úspěchu, v období stalinského teroru byl však skladatel za toto dílo odsuzován a dalšího uvedení se opera dočkala až v 60. letech,“ stálo v programu Smetanovy Litomyšle, na jejímž pódiu dílo předvedli sólisté a soubor opery Národního divadla moravskoslezského Ostrava. Jiří Pavlica: Missa brevis – děkovné bohoslužby Smetanovy Litomyšle sloužené Mons. Tomášem Halíkem jsou již tradicí. V posledních letech na nich z úst Tomáše Halíka zaznívají poselství dnům naší doby. Ne jinak tomu bylo letos. Jeho kázání v sobě neslo téma: Povolání ke svobodě. „Byli jsme povolaní na náročnou, někdy strmou a úzkou cestu svobody a na této cestě musíme kráčet dál. Všechno však zvládneme v tom, který nám dává sílu, který prokazuje svou sílu i v naší slabosti. Mít víru, sestry a bratři, to znamená nepustit strach ke kormidlu našeho života a smýšlení.“ 26 Při děkovné bohoslužbě zazněly skladby Antonia Vivaldiho, J. S. Bacha a Missa brevis Jiřího Pavlici. Soprán – Lucie Vagenknechtová, baryton – Michael Skalický, 26 Smetanova Litomyšl 2019: Povolání ke svobodě [online]. [cit. 2020-03-03]. Dostupné z: http://halik.cz/cs/tvorba/proslovy-kazani/proslov/95/

RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=