Litomyšl: Kronika města 2019

48 a posléze i příběh Františka Zemana – hlavního organizátora protikomunistických demonstrací v Litomyšli v roce 1989 Slavnostním odpolednem, kterého se účastnili také jednotliví pamětníci, provázel místostarosta Litomyšle Radomil Kašpar. Město Litomyšl pak projekt Příběhy našich sousedů významně finančně podpořilo prostřednictvím svého projektu MAP II. Žákovské parlamenty na základních školách Novinkou, která se v letošním roce dotkla všech základních škol ve městě (tedy včetně Školamyšle), bylo zřízení žákovských parlamentů. V žákovských parlamentech měli mít podle původního záměru zastoupení žáci od 4. do 9. ročníku, některé školy se však rozhodly parlament otevřít i pro žáky nižších ročníků. Žákovské parlamenty vznikly z iniciativy starosty města Daniela Brýdla, jehož přáním je, aby v následujícím rovněž došlo k vytvoření dětského zastupitelstva participujícího na rozvoji města. Starosta města v rozhovoru s žáky ZŠ Zámecká uvedl, že se při zřízení žákovských parlamentů inspiroval ve městě Říčany, kde fungují jak parlamenty v jednotlivých školách, tak dětské zastupitelstvo. „Mě to zaujalo, protože si myslím, že by se mladí lidé měli učit diskutovat, učit se mít názory, učit se přijímat něčí jiný názor bez nějakých osobních animozit. To je něco, co se člověk může a má naučit.“ 13 Žákovské parlamenty dostaly od města na své školní projekty 10 tisíc korun. Jak s nimi naloží, je jen na nich. Není však cílem peníze utratit. Jak ve výše zmíněném rozhovoru uvedl starosta města, nejdůležitější je samotný proces – „že si děti uvědomí, jaké to je zkusit prosadit svůj názor, přesvědčit ostatní, diskutovat“ 14 . Peníze jsou spíše pomyslnou třešinkou na dortu, důležitější než cíl je samotná cesta. Volby do žákovských parlamentů se setkaly s obrovským nadšením na všech školách. Nadšení vystřídalo vystřízlivění z toho, že výše uvedené dá poměrně dost práce. I přesto se začátkem roku 2020 učitelé základních škol shodli, že parlamenty svůj smysl mají – a možná jej mají i v tom, že si žáci uvědomí, že za každým výsledkemmusí být hodně vynaloženého úsilí a práce. Rodilí mluvčí i omezení používání mobilních telefonů na základních školách zřizovaných městem Litomyšl Jednou z dalších novinek, které přinesl školní rok 2019/2020 na základních školách, bylo zřízení pozic rodilého mluvčího. Rodilí mluvčí (byli dva, jeden Američan, druhý Brit) jsou financováni městem a na místní základní školy docházejí na určitý počet vyučovacích hodin měsíčně – s učiteli škol učí obvykle v tandemu. Žáci rodilé mluvčí vnímají nejen jako zpestření výuky, ale zejména jako možnost zdokonalit se v cizím jazyce. Druhou novinkou začátku školního roku bylo omezení používání mobilních telefonů žáků během celého vyučování, tedy včetně přestávek, na všech základních školách zřizovaných městem. Zda toto omezení splní očekávání a pomůže k lepšímu soustředění žáků na výuku, 13 Švejcar, Stanislav: Se starostou města o žákovských parlamentech. In: Lilie. Ročník XXIX, číslo 11, s. 3. 14 Tamtéž.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=