Litomyšl: Kronika města 2019

47 Ve středu 20. listopadu se ve škole sešlo velké množství návštěvníků na Dni otevřených dveří. Hlavním tématem byly svatomartinské tradice. Všichni příchozí si mohli vyzkoušet řadu aktivit, vytvořit vlastní výrobky, vylézt pro svou husu na lezeckou stěnu, seznámit se s koňskými postroji nebo třeba s draním husího peří. Z dalších aktivit „Trojky“ je možné uvést vodácký víkend na Sázavě, exkurzi do společnosti LIKO, čističky odpadních vod či skláren. Škola je zapojena do projektu Recyklohraní, nově též do projektu Tonda Obal. Oba projekty jsou zaměřeny ekologicky. Kromě těchto tří základních škol ve městě působí také Základní škola Školamyšl, která vznikla z iniciativy rodičů Litomyšle i okolí v roce 2014 (původně jako odloučené pracoviště Základní školy Mozaika Rychnov nad Kněžnou, o.p.s., od 1. 9. 2017 jako samostatná základní škola). Také tato škola se stále aktivněji zapojuje do společného života místních základních škol, i ona připravila v průběhu 2019 pro své žáky řadu zajímavých aktivit. Příběhy našich sousedů Příběhy našich sousedů je projekt společnosti Post Bellum, který byl v průběhu roku 2019 realizován na všech základních školách zřizovaných městem Litomyšl. Jeho smyslem je, aby žáci spolu se svými učiteli pátrali ve svém okolí po lidech, kteří se nějakým způsobem „potkali s velkými dějinami“ – zažili druhou světovou válku, stali se obětí komunistického bezpráví či byli v těchto obdobích nějak postiženi. Žáci se měli s těmito pamětníky potkat a nechat si jejich příběh vyprávět. To ale nestačilo – z vyprávění musel vzniknout krátký příběh a audio či videoreportáž. To vše s metodickou podporou organizace Post Bellum, jejíž koordinátorka pro žáky připravila workshop o tom, jak s pamětníky hovořit, jak připravit a jak klást otázky, žáci se naučili stříhat video – a ti, kteří se rozhodli pro audio ukázku, pracovali na svém výstupu v Českém rozhlasu Hradec Králové. Na litomyšlských základních školách vzniklo nakonec osm týmů, které pak s týmem jedné českotřebovské základní školy zpracovaly témata související s druhou světovou válkou a holocaustem, politickými procesy 50. let, kolektivizací, ale i Sametovou revolucí roku 1989. Všichni se nakonec potkali v závěru školního roku v kině Sokol, kde své příběhy prezentovali a soutěžili o to, komu se podaří přesvědčit porotu o tom, že právě jejich prezentace je nejzajímavější. Porota ve složení Renata Kmošková (muzejní pedagožka), Martin Boštík (historik) a Jiří Šmeral (předseda poroty, historik a novinář) nakonec rozhodla takto: • na třetímmístě skončil tým ZŠ Zámecká s originálně pojatou prezentací příběhu rolníka Ladislava Tměje formou kvízu – při prezentaci žáci vyzývali přítomné v sále, aby pomocí písmen A, B, C vybírali na položenou otázku správnou odpověď (ZŠ Zámecká vydala sborník sepsaných příběhů) • druhé místo patřilo týmu ze ZŠ T. G. Masaryka, který za zvuku kytary a Krylovy písně představil scénu o zavraždění mladého chlapce okupačními vojsky • první místo připadlo týmu ze ZŠ U Školek, který v šusťákových soupravách a plísňových kalhotách představil formou divadelní scénky život běžného občana za socialismu

RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=