Litomyšl: Kronika města 2019

43 Školství v roce 2019 Také v roce 2019 litomyšlské školství (zejména to základní) ovlivňovaly dva velké projekty města – končící projekt Cestou vzájemného porozumění ve vzdělávání na území ORP Litomyšl a Místní akční plán II. Oba projekty přinesly školám, jejichž zřizovatelem je město Litomyšl, nejen finanční prostředky, ale i řadu zajímavých aktivit. Cestou vzájemného porozumění ve vzdělávání na území ORP Litomyšl, Místní akční plán rozvoje vzdělávání II Po třech letech skončila 30. června realizace projektu Cestou vzájemného porozumění ve vzdělávání na území ORP Litomyšl, jehož cílem bylo vyrovnat příležitosti dětí z odlišného sociálního, ekonomického a kulturního prostředí. Město Litomyšl získalo na jeho realizaci přibližně 68 milionů korun (85% EU, 10% stát, 5% zapojené obce – celkem 21 subjektů). O průběhu realizace projektu se kronikář podrobně zmiňoval v zápisech z předchozích let, proto již nebude jmenovat jeho jednotlivé aktivity a soustředí se spíše na celkové zhodnocení. Projekt CVP přišel v době, kdy Českou republikou zmítala diskuze nad tím, zda tzv. společné vzdělávání (inkluze) patří do prostředí běžných základních škol či nikoliv. Debata byla často emocionálně vypjatá, a to jak ze strany jeho stoupenců, tak odpůrců. Ti poukazovali na propracovanost českého speciálního školství, které podle nich může dětem s určitým hendikepem jako jediné poskytnout odpovídající podporu, strašili tím, že dojde k poklesu úrovně vzdělávání apod. Stoupenci inkluze naopak odmítali vyčleňování těchto dětí z běžných kolektivů, mluvili o nutnosti jejich podpory v běžných školách, byť často nevěděli, jak by tato podpora měla vypadat. Vzrušená debata se nevyhnula ani školám v Litomyšli. A právě do této emocionálně vypjaté atmosféry vstoupil projekt CVP, který školám nabídl asistenty, doučování žáků ohrožených školním neúspěchem, ale i podporu prostřednictvím školních psychologů či speciálních pedagogů. Přes počáteční nedůvěru a jisté obavy si učitele vesměs rychle získal. Místo dlouhých debat totiž ukázal cestu, kterou se vydat. Dalo by se napsat – ukázal, jak by měla vypadat smysluplná podpora těm, kteří mají onu konkrétní podporu dětem/žákům se speciálními vzdělávacími potřebami poskytovat – tedy školám. Jednalo se o podporu personální, prostřednictvím vzdělávacích aktivit, ale i podporu finanční. A co bylo pro školy, které se inkluzivnímu vzdělávání často teprve učily, nejdůležitější - tohle všechno se dělo bez dalšího administrativního zatížení. Administrace projektu totiž připadla odboru školství a sociální péče Městského úřadu v Litomyšli. Školy se tak mohly soustředit na vlastní práci s dětmi a žáky. Projekt CVP byl zkrátka jedinečný – a svým způsobem byl jedinečným v rámci celé České republiky. Už několik měsíců před jeho skončením tak mezi místními pedagogy probíhala debata nad tím, co bude dál. Ačkoliv nebylo možné projekt podobného rozsahu realizovat znovu (nebyly vypsány příslušné dotační tituly), město školy i po 30. červnu nadále podporovalo a podporuje, a sice prostřednictvím projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání II, o němž se kronikář zmiňuje v zápisu z roku 2018. Projekt je založen na aktivitách spolupráce – školy se mohou například účastnit různých exkurzí pro podporu matematické

RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=