Litomyšl: Kronika města 2019

40 této spolupráce podporuje společnost také lokální neziskové organizace a spolky zejména se zaměřením na sociální oblast a podporu mládeže. V roce 2019 úspěšně proběhl již 6. ročník ADFORS GRANTu, který podpořil lokální projekty. Od roku 2016 podporuje rozvoj mládežnického basketbalu v regionu prostřednictvím klubu ADFORS BASKET Litomyšl. ADFORS CZ je dlouholetým partnerem Národního festivalu Smetanova Litomyšl, kde se aktivně podílí na organizaci a zajištění Dne s ADFORS s volným vstupem na přímý přenos závěrečného koncertu do Klášterních zahrad. Informace o obratu či zisku za rok 2019 bude zveřejněna v květnu/červnu 2020 ve výroční zprávě. Lidl v Litomyšli, obavy místních obchodníků Mnoho let radnici v Litomyšli trápilo chátrání historické sýpky Perštýn, která se nachází při výjezdu z města směrem na Vysoké Mýto. V roce 2019 padlo rozhodnutí, že v areálu vyroste obchodní dům Lidl. Ačkoliv se zdá, že tímto konstatováním jedna kapitola končí a nová se otevírá, není tomu tak. Předně – město si v polistopadové éře hodně zakládá na propojení historické architektury s novou, takže i po společnosti, která obchodní dům postaví, požaduje, aby se nejednalo o klasickou „stodolu“, jakou můžeme vidět kdekoliv jinde, ale aby byla na nový objekt vyhlášena architektonická soutěž (což se v průběhu roku stalo). Není to poprvé, kdy město nehodlá přistoupit na běžný postup při stavbě obchodních domů – už před lety si během stavby obchodního domu Billa na autobusovém nádraží prosadilo, že důmmusí splynout nejen s okolním prostředím, ale obecně s prostředím moderního historického města. A podařilo se. Druhým probíraným tématem byl osud historické sýpky, která se v areálu nachází, stejně jako několika bytů v přilehlých objektech, v nichž žijí zaměstnanci zemědělského družstva. To by se mělo postarat o náhradní bydlení těchto rodin, neboť všechny budovy (kromě sýpky) půjdou k zemi. Sýpka sama je památkově chráněnou budovou, takže zůstane a bude dál čekat na případný projekt, který ji zachová jako historickou památku. Uvedené dva problémy jsou řešitelné, byť to bude vyžadovat hodně vynaložené energie i finančních prostředků. Jenže – vybudování nového obchodního domu se v Litomyšli stalo poněkud kontroverzním tématem z jiného důvodu: Neublíží příchod konkurence místním obchodníkům? Nebude to první krok k tomu, aby se z živého náměstí plného obchodů a obchůdků drobných podnikatelů stalo polomrtvé místo, jako je tomu například ve Svitavách? Spor o uvedené vyvolal dlouhotrvající a místy emocionálně vyhrocenou debatu. Příznivci Lidlu poukazovali na litomyšlskou drahotu, kterou způsobuje (i) malá konkurence, odpůrci argumentovali místním patriotismem, snahou podpořit drobné podnikatele apod. Město se nakonec rozhodlo podpořit obchodníky na Smetanově náměstí tím, že u silnice I/35 nechá vybudovat poutač, který upozorní řidiče na odbočku na Smetanovo náměstí jako na „největší obchodní centrum v regionu“. Ač se jednalo o nápad s dobrými úmysly, vyvolal spíše úsměv a obavy o to, aby už tak přeplněné náměstí netrpělo přílivem dalších vozidel. Daleko smysluplnější se naopak jevila snaha radnice obnovit oblíbenou tržnici (od příštího roku bude

RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=