Litomyšl: Kronika města 2019

37 Nový ekologický provoz strojovny zimního stadionu V průběhu roku 2019 byla provedena rekonstrukce strojovny zimního stadionu. Zahrnovala kompletní modernizaci technologického vybavení výroby ledu ve strojovně chlazení včetně souvisejících stavebních úprav (nikoliv však ledové plochy stadionu, mantinelů, osvětlení plochy, tribun a podobně, neboť tyto byly zrekonstruovány již v předchozích letech v rámci jiného projektu). Díky kompletní rekonstrukci vybavení a stavebním úpravám došlo také k výraznému snížení amoniaku, z bezmála půl tuny na maximálně 100 kilogramů. Provoz zimního stadionu se tak stal zase o něco ekologičtějším. Rozbitá silnice bez majitele Tu silnici zná v Litomyšli každý. Stará státovka, vedoucí v délce necelého kilometru souběžně se silnicí I/35, je již od začátku 80. let vedena pouze jako účelová komunikace. Nemá jméno ani číslo – a od 90. let ani majitele či správce. Proto chátrá, výmoly už nikdo nepočítá. Jenže právě její chátrání a nevyřešení majetkové poměry mohou vést v budoucnu k jejímu uzavření závorou. Stát ani kraj o ni nejeví zájem, město se do oprav nehrne z obavy stížností na to, že z veřejných zdrojů opravuje něco, co není v jeho majetku. Silnice přitom svůj význammá. Pokud se totiž stane před Litomyšlí ve směru od Vysokého Mýta dopravní nehoda a dojde k uzavření silnice I/35, je možné tuto silnici využít jako objízdnou trasu. Mnozí řidiči ji navíc využívají i v jiných případech. Jak už kronikář ve svých zápisech několikrát připomenul, město trápí časté zácpy, mnozí řidiči se jim vyhýbají použitím právě této komunikace a následným průjezdem přes Lány. V průběhu roku se uskutečnilo setkání zástupců města, Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, Správy a údržby silnic Pardubického kraje, Ředitelství silnic a dálnic ČR a dalších institucí, na kterém však ke shodě o novém majiteli nedošlo. Město přesto zvažovalo, co se silnicí dál. Jednou z uvažovaných možností bylo vybudování cyklostezky, nakonec však bylo rozhodnuto, že silnice bude i nadále otevřena pro osobní automobily. Aby se zabránilo vjezdu nákladních vozidel, bude osazena betonovými zábranami. Nedostatek parkovacích míst ve městě Parkování a Litomyšl, Litomyšl a parkování. Věčné téma posledních let. Jak již kronikář poznamenal výše, Smetanovo náměstí je denně přeplněné automobily, obtížně se však parkovací místa hledají i v jiných lokalitách. Jednou z nich je například okolí nemocnice. V jejím areálu lze zaparkovat spíše v časných ranních hodinách, mnohdy se však hledá volné místo obtížně i na parkovišti naproti nemocnici. Návštěvníci městského úřadu na J. E. Purkyně to mají s hledáním volných míst podobné. Volná parkovací místa prostě nejsou. Přesto se snad blýská na lepší časy. Na parkovišti pod III. ZŠ vzniklo 25 nových parkovacích míst pro osobní automobily. Na místě bývalé čističky v areálu nemocnice by mělo v průběhu roku 2020 vyrůst parkoviště pro více než 70 vozidel. Práce na něm začaly již letos. Dalším krokem

RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=