Litomyšl: Kronika města 2019

32 50 kilometrů v hodině, na kterou by navazovala část s omezením maximální rychlosti na 30 kilometrů v hodině, která už však radary úsekového měření hlídána nebude. V průběhu první poloviny roku pak bylo úsekové měření skutečně spuštěno. Město si od něj slibuje především zvýšení bezpečnosti. V roce 2019 Litomyšl rovněž přistoupila k řešení dalšího ožehavého problému v silniční dopravě – projíždění světelné křižovatky na červenou. Ve směru od Svitav a Vysokého Mýta byly nad semafory umístěny kamery, které nyní průjezd křižovatkou hlídají. Příprava stavby dálnice D35 Výstavba dálnice D35 je jedním z největších témat současnosti i budoucnosti. Trasa této páteřní komunikace spojující Čechy a Moravu byla v úseku Ostrov – Staré Město původně rozdělena do celkem šesti částí, z nichž dvě se přímo týkají Litomyšle. Jde o úseky Džbánov – Litomyšl a Litomyšl – Janov. Na začátku ledna byl pro nově zvolené zastupitelstvo připraven seminář k výstavbě dálnice, na němž zastupitelé téměř dvě hodiny s projektanty uvedených úseků probírali historii i aktuální stav příprav. Historie těchto příprav přitom sahá až do roku 2004, kdy byly severní a jižní varianta tehdy ještě rychlostní komunikace R35 zaneseny do územně plánovacích podkladů. V průběhu příštích patnácti let došlo ke zvolení jižní varianty, vypracování studie posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA) v roce 2009, její veřejné projednání o tři roky později a vydání souhlasného stanoviska ke studii EIAMinisterstvem životního prostředí ČR na konci roku 2012. V roce 2015 pak Centrální komise Ministerstva dopravy ČR schválila záměr výstavby. Od té doby probíhá příprava výstavby šesti úseků dálnice, probíhají nezbytné průzkumy a také se hojně diskutuje. Na základě připomínek některých obcí a občanských iniciativ došlo v roce 2017 k vypracování alternativních studií trasy dálnice v části Litomyšl – Janov. Podle Strakova, Kornic a spolků Pro Litomyšl a Živé Kornice byla alternativní varianta číslo 1 ohleduplnější vůči lidem i životnímu prostředí, navíc v některých místech vycházela lépe z hlediska hluku, vlastní dálnice měla být na nižších náspech. V roce 2017 se však k alternativní variantě vyjádřila Centrální komise Ministerstva dopravy, která ji nedoporučila – a naopak plným počtem hlasů podpořila původní variantu (tzv. variantu č. 0). Zastupitelstvo Litomyšle ve stejném roce silou jednoho hlasu vyjádřilo souhlasné stanovisko právě s variantou č. 0. Podmínkou bylo, že u částí stavby, kde hrozí riziko překročení hlukových norem, požaduje město vykoupení širšího pásu pozemků a postavení protihlukových stěn, stejně jako výsadku dřevin. K lednu 2019 platilo, že se z šesti projektovaných úseků dálnice stalo sedm. Úseky Džbánov – Litomyšl a Litomyšl – Janov byly zkráceny o jejich části v blízkosti Kornic a vznikl tak nový úsek Litomyšl – Janov – 1. etapa. Na lednovém semináři se probírala také otázka hluku v úseku Litomyšl – Janov, ale i to, kolik aut Litomyšlí denně projede v případě, že se dálnice včas nepostaví. Podle odhadů by to v roce 2023 mohlo být 26 000 vozidel (nyní je to kolem 20 000 vozidel denně). Po vybudování dálnice tento počet poklesne na přibližně 6 500.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=