Litomyšl: Kronika města 2018

78 Vedení města proto v lednu letošního roku začalo připravovat projekt na online hlášení podobných případů. Díky mobilní aplikaci Marushka Photo, kterou je možné zdarma stáhnout z internetu, mohou občané vyfotit a nahlásit problematické jevy, které v ulicích naleznou. Starosta města Radomil Kašpar k novince poznamenal: „V posledních letech často slýchávám o konceptu Smart city a zajímavých možnostech, které nám moderní technologie nabízí pro zvýšení kvality života. Některé takovéto projekty jsou drahé a obtížně realizovatelné, ale aplikace na hlášení závad se mi zdá jako dobrý nápad a vstřícný krok zejména mladší a střední generaci. Z okolních měst máme pozitivní ohlasy a doufám, že se „Maruška“ chytne i v Litomyšli. Slibuji si od toho rychlé a transparentní řešení drobných problémů ve městě.“ 26 A jak celá věc funguje? Pokud občan narazí na nějaký problém, vyfotí ho a nahraje do aplikace. Podle jednotlivých kategorií závad se pak podnět dostane ke správci, který uvidí snímek, souřadnice GPS a může pak rozhodnout o způsobu řešení. To občan uvidí na stránce http://gis.litomysl.cz/zavady . Zde se například dočte o tom, že byla objednána nová značka a čeká se na její instalaci. Po vyřízení problému zůstane informace dostupná ještě následujících čtrnáct dní. Stříbrný šíp v Litomyšli U příležitosti akce Sodomkovo Vysoké Mýto zavítal do Litomyšle v sobotu 2. června legendární vlak označovaný jako Stříbrný šíp. Jedná se o motorový vůz řady M 260.0 (v roce 2018 administrativně řada 825), což je rychlíkový motorový vůz určený pro Československé státní dráhy. Byl vyroben v jednom kusu podnikem ČKD, dokončen byl na přelomu let 1938 a 1939. Měl být konkurentem motorových vozů řady M 290.0 (tzv. „Slovenským strelám“) z Tatry Kopřivnice, vzhledem k okupaci Česko-Slovenska Třetí říší ale nebyl projekt dokončen. Jediný vyrobený vůz M 260.001 je přezdíván „Stříbrný šíp“. Stříbrný šíp je čtyřnápravovým motorový vůz se samonosnou vozovou skříní, která byla aerodynamicky tvarována (podobného tvaru jako u „Slovenských strel“). Vylehčená kostra z ocelových profilů byla elektricky svařena a oplechována hliníkovými plechy. Vůz byl vybaven dvěma osmiválcovými naftovými motory ČKD s válci do V o výkonu 168 kW při 1400 otáčkách. Motory byly umístěny samostatně v podvozcích a hnaly po jedné nápravě prostřednictvím mechanické šestistupňové planetové převodovky Praga-Wilson s hydrodynamickou spojkou. Konstrukce převodovky byla převzata z vyvíjeného středního tanku Praga V-8-H. Na šestý stupeň mohl vůz dosáhnout 130 km/h, pro nevyhovující brzdy měl však povolenu maximální rychlost pouze 90 km/h. Interiér vozu byl rozdělen symetricky podle osy v polovině délky vozu. Od čela vozidla to bylo stanoviště strojvedoucího, zavazadlový prostor, nástupní prostor s WC a velkoprostorový oddíl pro cestující. Obě čela vozu byla průchozí. Bočnice byly ozdobeny hliníkovou lištou a různými chromovanými doplňky (nápisy a uprostřed vozu státní znak). 26 MV: Pomocí aplikace můžete hlásit nepořádek v ulicích. In: Lilie. Ročník XXVIII., číslo 7, s. 3.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=