Litomyšl: Kronika města 2018

70 Smetanova Litomyšl 2018 Národní festival Smetanova Litomyšl proběhl od 14. června do 7. července. Ročník byl jubilejní, a to hned v několika ohledech. Předně se jednalo o ročník šedesátý, dále pak o ročník, který se uskutečnil v roce tzv. osmičkových výročí. Organizátoři se proto zaměřili na pokladnici české hudby, její skvosty však uváděli v patřičném kontextu světové tvorby. Hlavní hvězdou festivalu byl bezesporu mexický tenorista Javier Camarena. Vystoupili i další zahraniční sólisté a soubory – těžiště však vycházelo z tvorby českých autorů. Česká filharmonie zahrála Smetanu, Janáčka, Dvořáka, Suka, ale i kantátu Český poutník, která vznikla na objednávku Smetanovy Litomyšle a měla svoji premiéru právě při jejím 60. ročníku. Národní divadlo uvedlo premiéru inscenace Smetanovy Libuše, která byla připravena ke 100. výročí založení republiky, brněnské Národní divadlo zahrálo Janáčkovu Její pastorkyňu. Smetanovy a Dvořákovy skladby pak zahrál Pavel Haas Quartet. Smetanova Litomyšl však nabídla i další zajímavé počiny, z nichž kronikář vybral následující: V neděli 24. června zazněl na II. zámeckém nádvoří mimořádný koncert k 100. výročí založení republiky a 50. výročí okupace Československa nazvaný Osudová léta 1918 a 1968. Na programu byla Beethovenova Symfonie č. 5 c moll op. 67 „Osudová“, Hudba pro Prahu 1968 od Karla Husy a Janáčkova Sinfonietta pro velký orchestr. To vše v provedení Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK. O dva dny později se na stejném místě uskutečnil unikátní koncert více než dvou set zpěváčků z nejlepších dětských sborů Pardubického kraje a hostů nazvaný Zpěváčci kraje mého. Stranou nezůstal ani piaristický kostel, v němž dvakrát za sebou zazněla Velká mše h moll od Johanna Sebastiana Bacha v podání sólistů a orchestru Collegium Marianun. V den památky příchodu slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje se pak chrámem nesla Svatocecilská mše od Charlese Gounouda. Děkovnou bohoslužbu celebroval Mons. Tomáš Halík. A jak už bývá zvykem, i letos pronesl slova aktuální pro církev i společnost. V jeho kázání mimo jiné zaznělo: „Mnozí lidé neodmítají víru, avšak odmítají její současnou církevní podobu, protože jim připadá nesrozumitelná a nevěrohodná. Upřímně řečeno, ani se jim příliš nedivím. Vyvstává otázka, zda i mnozí z těch, kteří se k víře a církvi hlásí, ano, zda i dostatek těch, kteří byli posláni víru hlásat, skutečně sami dostatečně rozumějí tomu, co je jádrem křesťanské víry. Jsme v situaci podobné té, v níž byli Cyril a Metoděj na počátku své mise. Oni nepřišli „hlásat víru“, přišli k lidem již pokřtěným. Oni přišli učinit jim víru srozumitelnou. Křesťanství je náboženství vtělení. Slovo se musí vtělit – víra nemůže zůstat v říši slov a myšlenek, „přesvědčení“, musí se vtělit. Vtělit se do kultury, tj. do způsobu myšlení a života lidí.“ 21 Ani letos nechyběl Koncert na přání, tentokrát v podání Jaromíra Nohavici a Janáčkovy filharmonie. Zmínku si zaslouží také velikonoční chrámové oratorium pro sóla, sbory, cimbálovou muziku, dětskou hudeckou muziku, smyčcový a dechový orchestr, varhany a bicí 21 Kázání Tomáše Halíka na Smetanově Litomyšli 2018 [online]. [cit. 2019-03-10]. Dostupné z: https://www.facebook.com/notes/smetanova-litomyšl/tomáš-halík-kázání-na-smetanově-litomyšli-5-července- 2018/10160455591390304/

RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=