Litomyšl: Kronika města 2018

42 tzv. Malé technické univerzity. Cílem je co nejdříve a na základě přirozené hravosti a poznání světa kolem sebe vzbudit zájem dětí i pedagogických pracovníků o technické obory. U žáků základních škol je činnost zaměřena na vytváření vlastních staveb s cílem naučit žáky číst v jednoduchých technických výkresech. Součástí navazujícího projektu bude mimo jiné dotační poradenství a administrativní servis pro zapojené školy (což byla jedna z proseb některých místních škol, které byly při realizaci dotačních programů často odkázané jen na vlastní dovednosti a zkušenosti), zajištění profesního rozvoje pracovníků zapojených škol v oblasti čtenářské a matematické gramotnosti a polytechnického vzdělávání, vzdělávací akce na témata inkluze, pravidelná aktualizace dokumentu MAP, tvorba akčních ročních plánů, přenos informací o potřebách z území směrem k MŠMT pro konkrétní nastavení dotačních výzev (Šablony a jiné), spolupráce s MŠMT ČR, s NIDV (Národní institut dalšího vzdělávání) Pardubice, se zástupci KAP PK (Krajský akční plán Pardubického kraje) apod. Také v tomto případě již řada aktivit v průběhu roku 2018 proběhla. 13 Nakopněte svoji školu! Druhý ročník festivalu vzdělávání proběhl ve dnech 18. – 20. února v prostorách Zámeckého návrší Litomyšl. Pozvání na něj přijal například izraelský učitel Opher Brayer, který tvrdí, že existuje jeden univerzální jazyk, a to matematika. Neučí ji však klasicky, nýbrž kreativně. Stejným způsobem byl orientován i jeho workshop. Dalším pozvaným hostem byla Jitka Kmentová, ředitelka pražského Gymnázia Na Zatlance. Jitka Kmentová je iniciátorkou tvorby a zavádění alternativního ŠVP ALT, který vede žáky nejen k osvojování znalostí uvedených do širších souvislostí, ale také k rozvoji kompetencí, a staví na posílení osobnostní a sociální výchovy. Ve škole ji nejvíc zajímá pedagogický proces a lidé, snaží se, aby škola nabízela různorodé možnosti k rozvoji silných stránek žáků i učitelů. Inspiraci z jiného oboru přinesl Pavel Kysilka, ekonom zabývající se změnami, které přináší digitální věk. Součástí festivalu byly rovněž tzv. inspirativní přednášky, při nichž má každý řečník 20 minut na povídání, dalších 10 minut pak vyplňují otázky z publika. Nechyběla ani panelová diskuze. 25 let výuky restaurování v Litomyšli Fakulta restaurování Univerzity Pardubice se sídlem v Litomyšli oslavila let 25 let svého fungování. Za tu dobu si prošla bohatou historií plnou změn. Myšlenka založení mezioborově pojaté školy vznikla v souvislosti s restaurováním nástěnných maleb Josefa Váchala v domě tiskaře a vydavatele bibliofilií Josefa Portmana. 22. dubna 1993 byla nadací PASEKA zřízena Soukromá škola restaurování a konzervačních technik. První přijímací pohovory proběhly v září téhož roku, vyučovat se pak začalo 1. října. Škola restaurování a konzervačních technik vznikla jako tříleté pomaturitní studium, v roce 1996 byla zařazena do sítě vyšších odborných škol, na podzim škola získala právní subjektivitu jako obecně prospěšná společnost. V roce 2000 byl 13 Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území ORP Litomyšl II [online]. [cit. 2019-03-02]. Dostupné z: http://www.litomysl.cz/index.php?lang=cz&co=map2

RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=