Litomyšl: Kronika města 2018

41 proces společného vzdělávání, předávání dobré praxe a výměny zkušeností. Fyzickým výstupem MAP I je strategický dokument „Místní akční plán“, který byl schválen Řídícím výborem MAP dne 20. 11. 2017. Aby mělo vytvoření strategického dokumentu MAP svůj význam, bylo nutné začít definované projekty postupně s ohledem na dostupnost finančních zdrojů realizovat a také zajistit průběžnou aktualizaci dokumentu a tvorbu akčních plánů na další období. Od září 2018 pak probíhaly konkrétní projekty spolupráce základních a mateřských škol. Školy měly možnost spolupracovat s Městskou knihovnou Litomyšl, se Základní uměleckou školou Bedřicha Smetany v Litomyšli, s volnočasovými organizacemi a vzdělávacími subjekty pro rozvoj čtenářské a matematické gramotnosti a také s neformálními organizacemi a vzdělávacími subjekty pro rozvoj polytechnického vzdělávání. V roce 2019 se rozběhne spolupráce s organizací POST BELLUM, přínosnou aktivitou by měly být také tzv. Kabinety sloužící ke sdílení dobré praxe mezi učiteli jednotlivých vyučovacích předmětů. Městská knihovna Litomyšl pořídila pro zapojené školy soubory knih, které byly (a budou v průběhu celé realizace projektu) půjčovány do školních tříd, a to s možností výpůjčky do jednotlivých rodin. Aktivita cílí na rozvoj čtenářské gramotnosti dětí. Dále má městská knihovna pořádat besedy se spisovateli oblíbených knih, a to jak pro pedagogy, tak rodiče dětí a žáků, a dále přednášky, v rámci kterých budou všem zúčastněným představeny zajímavé, především však regionální knižní tituly. Základní umělecká škola Bedřicha Smetany v Litomyšli bude v průběhu realizace projektu pořádat pro děti, žáky a pedagogy pracovní dílny, které budou zaměřeny na vyjadřovací schopnosti a na zvýšení čtenářské a matematické gramotnost dětí a žáků prostřednictvím práce s vlastním tělem a dramatického ztvárnění. Dále budou realizovány pravidelné keramické dílny, které podpoří manuální zručnost dětí a žáků a zatraktivní tradiční řemesla. Posledním projektem ve spolupráci se ZUŠ budou hraná divadelní představení, která ztvární děti a žáci dle vybrané literární předlohy v místní knihovně. Některé z aktivit se již v průběhu roku 2018 rozběhly. S cílem rozvoje čtenářské gramotnosti budou realizovány společné exkurze žáků, v rámci kterých vybraní studenti navštíví různá představení (divadlo, muzikál, operu, balet apod. – podmínkou je uskutečnění aktivity třemi subjekty, například třemi školami). Na základě představení zpracují grafický projekt, článek, nebo recenzi. Nejlepší výstup bude poté zveřejněn v tisku. V oblasti rozvoje polytechnického vzdělávání proběhnou exkurze dětí a žáků na přírodovědecká a technická pracoviště a do center podporujících popularizaci vědy a vědeckých a technických provozů (technologická muzea, IQ parky, VIDA vědecké centrum, ekocentra apod.). Pro podporu manuální zručnosti a tradičních řemesel proběhnou ve spolupráci s organizacemi neformálního vzdělávání námětové kurzy v exteriéru. Bude se jednat např. o kurz zaměřený na práci se zvířaty, pečení chleba, sadbu a sběr plodin, sušení ovoce, zpracování lnu, výrobu keramiky, výrobu záhonu a sadbu bylinek, práci se dřevem apod. Pro předškoláky a děti 1. - 3. třídy bude zrealizována série setkání prostřednictvím

RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=