Litomyšl: Kronika města 2017

58 Také další program Smetanovy výtvarné Litomyšle nabídl velmi zajímavé akce, z nichž kronikář vybral pro zaznamenání níže uvedené. Poklady Jana Zrzavého V říjnu uplynulo čtyřicet let od smrti Jana Zrzavého, jednoho z nejvýznamnějších českých malířů minulého století. Při té příležitosti shromáždila Galerie Zdeněk Sklenář v Litomyšli osmnáct jeho ikonických děl, které byly k vidění od 11. června do 9. července. Mezi oněmi osmnácti díly se objevil mimo jiné slavný obraz Žlutý Kristus - vytvořený v mezi lety 1908 a 1918 a inspirovaný stejnojmenným dílem Paula Gaugina a krajinou Bretaně, kde malíř rád pobýval. K vidění bylo i stěžejní dílo Údolí smutku vytvořené v roce 1907. Právě toto dílo považoval sám Zrzavý za svoji úvodní práci. Zlatý sarkofág Magdaleny Jetelové „Renesanční osobnost Magdaleny Jetelové lze jen obtížně vymezit jediným kunsthistorickým pojmem. Autorčiny realizace oscilují mezi konceptem, land artem, sochařstvím, malbou, instalací a architekturou. Podstatným rysem těchto realizací je samotný obsah díla, jenž akcentuje pojmy, jako jsou etika a morálka. Řeší jak ekologické, tak kulturní, společenské a politické otázky.“ 18 To o Magdaleně Jetelové, jejíž umělecké dílo bylo od 17. června do 31. prosince vystaveno v kryptě piaristického kostela, napsal MgA. Vladimír Pešek, Ph.D Pro výstavu v kryptě piaristického chrámu byl vybrán objekt tvarem a barvou připomínající zlatý sarkofág. Podle Vladimíra Peška se v něm skrývá naše zvědavost a mnoho otázek, „vše pečlivě a neprodyšně uzamčené sadou pečetí v podobě čtyř textů, jakýchsi zvolání, plasticky dekorující vrchní obvodovou hranu zlaté truhly…. Pojmenováním díla the essential is no more visible nám autorka říká, že něco důležitého nevidíme. Snad jsme přestali vidět, možná jsme ani nikdy tuto schopnost neměli. Zdá se, že v tomto případě je řeč spíše o zraku vnitřním, našem citu, k jehož možnosti patří hledět skrze materiály, čas i prostor, což je našemu sítnicovému vnímání zapovězeno. Ve chvíli, kdy budeme schopni pohlédnout vnitřním zrakem, spatříme uvnitř sarkofágu naději, jež z Pandořiny skříňky neunikla. 19 Ať už přijmeme toto či jakékoliv jiné vysvětlení, jisté je to, že instalace uvedeného uměleckého díla byla dalším z řady úspěšných počinů, které si kladou za cíl propojit památky s moderním uměním. V tomto případě se to podařilo. Výstava přilákala stovky návštěvníků. 18 Magdalena Jetelová [online]. [cit. 2018-02-07]. Dostupné z: http://www.vytvarnalitomysl.cz/cs/35-vytvarna- litomysl/13-rocnik-smetanovy-vytvarne-litomysle-2017/779-magdalena-jetelova-the-essential-is-no-more- visible. 19 Tamtéž.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=