Litomyšl: Kronika města 2017

56 Smetanova Litomyšl 59. ročník Národního festivalu Smetanova Litomyšl proběhl od 16. června do 6. července - a jak je již v posledních letech obvyklé, nabídl bohatý a zajímavý program. Návštěvníci mohli slyšet hudbu šesti století – od polyfonie Jacoba Handla a Monteverdiho madrigalů, až po hudbu soudobou. A samozřejmě také premiéry, mezi kterými nechyběly pořady, které byly napsány právě pro tento festivalový ročník. S operními tituly se představila všechna tři národní divadla. Moravskoslezské uvedlo Rossiniho operu Lazebník sevillský v originálním českém přebásnění Jaromíra Nohavici, pražské se hned dvakrát zhostilo oblíbené Prodané nevěsty a Janáčkova opera Národního divadla Brno provedla Ponchielliho La Giocondu zkomponovanou podle dramatu Victora Huga. Mimořádný umělecký zážitek byl však již zahajovací koncert festivalu, na němž Česká filharmonie přednesla pod taktovkou světoznámého dirigenta Semjona Byčkova hudbu Smetanovu, Čajkovského a Brahmsův houslový koncert s mladým českým virtuózem Josefem Špačkem. Houslového koncertu D dur Niccoly Paganiniho se spolu s Filharmonií Brno zhostil legendární Shlomo Mintz, Dvořákův violoncellový koncert provedl s Českou Sinfoniettou německý virtuóz Julian Steckel, k hvězdám 59. Smetanovy Litomyšle určitě patřil i jazzový trumpetista Arturo Sandoval, desetinásobný vítěz cen GRAMMY. Strhující podívanou byl světoznámý stočlenný cikánský orchestr z Budapešti, milovníci velkých hlasů si nenechali ujít galakoncert s hvězdnou sestavou: Valentina Nafornita, Rachel Frenkel a Adam Plachetka. Jako tradičně byla velmi bohatě zastoupena tvorba oratorní. Jmenovat lze například Mozartovu Korunovační mši či Dvořákovo Te Deum, Stamicovo dílo Missa Solemnis, Szymanowského Stabat Mater či pořad Pocta slovanské duši. Příznivci baletu se mohli těšit z Valmonta, milovníci komorních koncertů například na dechová kvinteta Rejchy, Haydna či Janáčkův sextet Mládí. Smetanova Litomyšl nezapomněla ani na 450. výročí narození velkého hudebního reformátora Claudia Monteverdiho premiérou pořadu Monteverdiana. Hned několik večerů propojil jazz a swing – jubilejní dvacátý Koncert na přání, projekt Hommage à Jazz a oficiálně první Jam Session. Velkému zájmu se pak těšila Nedbalova opereta Polská krev. Jistě však to, čím Smetanova Litomyšl přitahuje nejvíce, jsou díla nejslavnějšího místního rodáka Bedřicha Smetany. Ta byla zastoupena v sedmi programech. Za všechny lze uvést relativně méně uváděnou operu Tajemství či komickou zpěvohru o třech jednáních na libreto Karla Sabiny – Prodanou nevěstu. Pro menší diváky a posluchače byla připravena například premiéra Rusalenky, upravené Dvořákovy opery Rusalka. Smetanova Litomyšl přivítala také skvělé hudebníky – jak už bylo uvedeno – například všechna tři Národní divadla – pražské, brněnské i moravskoslezské z Ostravy a všechny jejich soubory, složky a umělce. Nechyběla samozřejmě Česká filharmonie, která se od příštího roku stane partnerským orchestrem festivalu. Přijely však také filharmonie z Poznaně, Brna a Pardubic, Česká Sinfonietta, PKF-Prague Philharmonia, Symfonický orchestr Českého rozhlasu či Symfonický orchestr FOK. Z dalších uměleckých uskupení lze jmenovat například Houston

RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=