Litomyšl: Kronika města 2017

32 Školství v roce 2017 Litomyšlské školy nabízely v průběhu roku 2017 řadu zajímavých aktivit pro své žáky, ale i jejich rodiče. Díky programu Cestou vzájemného porozumění ve vzdělávání na území ORP Litomyšl pak čerpaly významnou podporu pro žáky ohrožené školní neúspěchem, případně žáky se sociálním znevýhodněním. Úplnou novinkou se pak stal festival vzdělávání „Nakopněte svoji školu!“, který se setkal s mimořádným ohlasem u pedagogické i rodičovské veřejnosti. Kromě zajímavých vzdělávacích aktivit však Litomyšl řešila také jednu ožehavou otázku: Co bude s MŠ Zámecká? Ta se totiž nachází v prostorách Panského domu, který vlastní Národní památkový ústav. Národní památkový ústav usiluje o jeho rekonstrukci a jiné využití – a dal městu jasně najevo, že mu nájemní smlouvu neprodlouží. Větší část mateřské školy se tedy bude muset přestěhovat – jedno oddělení pravděpodobně na MŠ Lidická, další pak do budovy, kde nyní sídlí DDM (ten by se měl v létě 2018 přestěhovat do opravené budovy ortoptiky nad autobusovým nádražím). Výše uvedené vyvolalo samozřejmě značné emoce a rozčarování. Lepší řešení – a zároveň řešení, které by bylo v souladu se všemi právními a dalšími předpisy – však město nenalezlo. Rok 2017 pak přinesl také jednu novinku na celostátní úrovní – povinný poslední rok předškolní docházky (po dovršené pátého roku věku dítěte). Nakopněte svoji školu! Tak trochu provokativní název měl festival vzdělávání, který ve dnech 20. – 21. února proběhl na Zámeckém návrší. Jak už název napovídá, šlo o festival, který se snažil reagovat na nové trendy ve vzdělávání, na potřeby žáků a rodičů, na požadavky odborníků, ale i na překážky, kterým musí učitelé čelit. Festival si podle organizátorů kladl za cíl usnadnit školám zavádění takových postupů, které usnadní nastavení inkluzivního vzdělávání, podpoří čtenářskou a matematickou gramotnost, zdravé sociální prostředí a kritické myšlení. Akce festivalu byly rozděleny do čtyř tematických sekcí: „Jak na čtenářskou gramotnost? – podpora kritického myšlení, dovedností pracovat s texty a informacemi, Jak na matematickou gramotnost? – Hejného matematika, která respektuje, že každé dítě má jiný potenciál, Jak na dobré vztahy ve škole? – vstřícná atmosféra a bezpečí jako základní předpoklady pro učení každého žáka a výkon povolání každého učitele a Jak vést školu pro všechny? – z pohledu managementu škol.“ 12 Festival byl určen pro učitele, asistenty pedagoga, vedoucí pracovníky, ale i rodiče. Jeho první ročník měli velký úspěch, pořadatelé tedy brzy oznámili, že se v příštím roce určitě uskuteční ročník druhý. 12 Hendrych, Helena Marie: Nakopněte svoji školu! In: Lilie. Ročník XXVII., číslo 1, s. 20.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=