Litomyšl: Kronika města 2017

25 rozhodnutím rady města, jež v srpnu přijala usnesení, v němž zastupitelstvu doporučuje z důvodu obav o zdržení výstavby schválit variantu 0. Starosta města Radomil Kašpar v reakci prohlásil, že chápe postoj zastánců studie č. 1, ale s ohledem na všechny obyvatele Litomyšle preferuje variantu 0. „Obávám se, že by v případě našeho příklonu k „jedničce“ mohlo dojít ke zpoždění, na což jsme byli z ministerstva dopravy již upozorněni, a bojím se, že pak na tom několik let budeme s dopravou, jako když ve tři hodiny odpoledne jedete přes Vysoké Mýto,“ dodal starosta a upozornil na stanovisko centrální komise, která ostatní varianty k trase 0 jednomyslně shledala jako nepřijatelné. Zastupitel Radek Pulkrábek (Patriot SNK) následně přítomným sdělil, že ke zpoždění výstavby může dojít i při zvolení varianty 0: „To, že rada a vedení města do médií a ŘSD sdělili, že chtějí variantu 0 bez názoru zastupitelstva, beru jako podraz. Navíc se nám neustále podsouvá, že dojde k velkému zpoždění stavby, pokud budeme chtít variantu 1. Přitom to může také být jenom pár měsíců. Hrozí nám také ale zdržení i při variantě 0 kvůli archeologickému průzkumu či výběrovému řízení.“ Radek Pulkrábek zároveň kritizoval radu města za návrh na to, aby se o trasách dálnice jednalo v režimu tajného hlasování. K tomu nakonec nedošlo, protože se zastupitelé shodli na veřejném hlasování. Na zasedání rovněž vystoupili zástupci Kornic, kteří přinesli petici, v níž požadovali vypracování variantního řešení dálnice u obce, a podpořili variantu 1. Zároveň upozornili na to, že podle nich jsou plány ŘSD na výstavbu dálnice ve variantě 0 v okolí obce v rozporu se studií o vyhodnocení vlivů stavby na životní prostředí. „Až se toho chytí někdo z Dětí země, tak vám to celé shodí ze stolu a ke zpoždění v řádu let stejně dojde. Je zbytečné se tady hádat mezi sebou, máme společného nepřítele, což je ŘSD. Pokud budeme ustupovat, tak budou soudní procesy a dálnice nebude nikdy,“ uvedl Petr Chaloupka ze spolku Živé Kornice. Místostarosta Josef Janeček (ODS) přítomné informoval o tom, že z ministerstva dopravy a životního prostředí má město stanoviska tvrdící, že stavba dle varianty 1 by požadovala zpracování nových podkladů a studie o vlivu na životní prostředí, což by stavbu mohlo výrazně zpozdit. „Korničáci právem argumentují tím, že v doposud nedotčené krajině povede dálnice, nicméně postavit ji musíme a vždy bude někdo, komu to bude vadit,“ prohlásil. „Slyšel jsem, že se ve městě objevují hlasy, že jsme ŘSD placení za to, že jim jdeme na ruku. To je lež. Na trasování můžeme mít různé názory, ale ohrazuji se vůči tomu, že varianta 0 je tragédií pro Litomyšl. Tak to není. Navíc se plánuje výkup širšího pásu pozemků, aby bylo možné u Kornic a dalších místech naistalovat protihlukové stěny, byť celá trasa splňuje normy,“ reagoval na kritiku vedení města starosta Radomil Kašpar. Po čtyřech hodinách jednání, kdy vystoupili i zástupci obyvatel bydlících poblíž průtahu města, kteří chtějí vybudování dálnice co možná nejdříve, zastupitelé schválili ve veřejném hlasování kompromisní usnesení. Podpořili sice výstavbu varianty 0, ale zároveň tento souhlas podmínili celkem pěti body – u částí stavby, kde hrozí riziko překročení hlukových norem, požadujeme vykoupení širšího pásu pozemků a realizaci protihlukových stěn a výsadbu dřevin s více vegetačními patry z důvodu omezení hlukového zatížení okolní zástavby; u obslužné komunikace mezi Suchou a Strakovem požadujeme doplnit do PD a následně realizovat

RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=