Litomyšl: Kronika města 2017

24 bydlící poblíž průtahu I/35 městem. V diskuzi vystoupili také obyvatelé Kornic, a to připomínkou, že obec bude výstavbou dálnice nejvíce poškozena. S ohledem na až 11metrové náspy v okolí žádali o zpracování úpravy trasy dálnice podobně, jak o to usiluje Strakov a Janov. Vzhledem k uvedeným nejasnostem vedení města oslovilo příslušné ministry a úředníky, aby se k dané problematice vyjádřili a přesně sdělili, zda by si výstavba upravené varianty vyžádala nové posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA) a další kroky, které by výstavbu zdržely, a pokud ano, tak na jak dlouho. Dle vyjádření ŘSD totiž v obdobných případech posuzování čtyřpruhových silnic situace vždy skončila vypracováním nové EIA a zdržením v řádu let. V úterý 22. srpna 2017 zasedla Centrální komise Ministerstva dopravy ve věci trasování dálnice D35. Ta měla rozhodnout o tom, jakou variantu dálnice v okolí Litomyšle ŘSD v budoucnu postaví. Její členové při jednání konstatovali, že urychlená výstavba této komunikace patří mezi nejvyšší priority v plánech na dostavbu české dálniční sítě. Z tohoto důvodu se přiklonili k původní variantě, tedy variantě č. 0 (DÚR). Ostatní alternativní varianty zpracované v rámci studie APIS byly shledány jako nepřijatelné. Už 17. srpna přitom Rada města Litomyšle schválila a doporučila zastupitelstvu ke schválení stejnou variantu. Argumentovala především tím, že by se v případě varianty č. 1 stavba významně zpozdila, což považovala za nepřijatelné. Rozhodnutí Rady vyvolalo ve městě silnou odezvu. Mnozí zastupitelé (i občané) takovému rozhodnutí nerozuměli a považovali jej v jistém slova smyslu za zradu. Jiní naopak rozhodnutí vítali v očekávání, že urychlená stavba dálnice pomůže vyřešit problém s průtahem silnice I/35, která je přetížená a život ve městě značně komplikuje. Dalo se tedy předpokládat, že zářijové jednání zastupitelstva, jehož hlavním bodem měla být právě výstavba dálnice D35, bude těžké a plné emocí. Zastupitelstvo města se ke svému jednání sešlo 21. září. Hlavním bodem programu bylo přijetí stanoviska k plánům na výstavbu dálnice D35 v okolí Litomyšle. Jednání bylo dlouhé, zastupitelé o výše uvedeném diskutovali čtyři hodiny. Zastánci varianty č. 1, tedy studie, podle níž by dálnice v okolí Černé hory více respektovala ráz okolní krajiny, a dle propočtů by provoz na této komunikaci byl o několik decibelů tišší, zastupitelům připomněli výhody této varianty. Rovněž se odmítavě vyjádřili na adresu vedení Ředitelství silnic a dálnic, jež podle nich při trasování neodvedlo dobrou práci, a varianty v dostatečném předstihu neprojednalo s obcemi - ani jim nedodalo všechny potřebné dokumenty. Zástupci spolku Pro Litomyšl se rovněž vrátili k srpnovému jednání Centrální komise ministerstva dopravy, jež podle nich přijala pouze doporučení k výstavbě dálnice v původní verzi 0, nikoli však závazné rozhodnutí. „Byli jsme na konferenci o stavu dálnic v České republice a zjistili jsme, že situace na jednotlivých úsecích se od sebe v podstatě nijak neliší. Ve zkratce – zamlžování informací ze strany ŘSD, pozdní dodávání podkladů i to, že ŘSD posílá dopisy zásadně bez data,“ řekl přítomným Ladislav Sýkora ze spolku Pro Litomyšl. Jiří Lux ze stejného spolku následně vyjádřil lítost nad

RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=