Litomyšl: Kronika města 2017

23 Není v silách kronikáře, aby obsáhl všechny informace, které se k této složité a (nejen v Litomyšli) emotivní problematice pojí. Přesto se pokusí uvést alespoň základní informace, které se ke stavbě dálnice D35 pojí. Vyjde přitom z podkladů, které získal z Městského úřadu v Litomyšli, stejně jako z informací, které byly uveřejněny v městském zpravodaji Lilie (často půjde o doslovné přepisy). První významnější jednání proběhlo na konci června ve Smetanově domě, kde došlo ke schůzce projektantů z kanceláře APIS, vedení pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic, Státního pozemkového úřadu a zástupců města s veřejností. Cílem diskuze bylo občanům představit plány na výstavbu dálnice D35 v okolí Litomyšle. Přítomní byli seznámeni se dvěma variantami stavby, které existují. První, původní variantou, kterou preferuje Ředitelství silnic a dálnic i ministerstvo dopravy, a druhou, upravenou studií, kterou připravila projekční kancelář na základě připomínek Zastupitelstva města Litomyšle, některých okolních obcí, ale i občanských iniciativ. Obě varianty se v okolí Litomyšle musí držet schváleného koridoru o šířce 600 metrů. Navzájem se však liší například tím, že upravená varianta více respektuje ráz okolní krajiny a je vedena v zářezu v okolí Černé hory a Strakova. Tím pádem by nebyly automobily jedoucí po dálnici tolik vidět. Upravená varianta vychází v některých úsecích lépe o několik decibelů v propočtech týkajících se hluku spojeného s provozem. Místní zemědělci by také nepřišli o tolik kvalitní hospodářsky využitelné půdy. Tuto upravenou variantu preferují obce Strakov, Janov i zástupci spolku „Pro Litomyšl” a někteří občané a zastupitelé. Odmítá ji obec Němčice a někteří občané Litomyšle bydlící v okolí současné silnice I/35. ŘSD však obhajovalo první variantu – a argumentovalo tím, že původní plán trasy respektuje všechna zákonná nařízení – a hladina hluku bude podle nich i tak nižší, než hygienické normy předepisují. Její příprava je podle ŘSD navíc v mnohem pokročilejší fázi než v případě studie. Dle propočtů ŘSD lze původní variantu realizovat dříve a levněji. V neposlední řadě pak tato varianta splňuje všechna kritéria, která musí být při stavbě dálnice dodržena. V následné debatě o kladech a záporech jednotlivých variant s otázkami vystupovali především občané a členové spolku „Pro Litomyšl”, kteří preferují upravenou variantu. Hlavní část debaty se týkala toho, zda by v případě odklonu od varianty preferované ŘSD došlo ke zpoždění výstavby dálnice. Dle občanů, kteří si měli zjišťovat informace dokonce i na ministerstvech dopravy a životního prostředí, by případné zdržení bylo jen v rámci měsíců. S tím však zásadně nesouhlasí vedení ŘSD, protože podle nich je trasa dražší a nepředstavuje, s výjimkou několika decibelů v části trasy, žádnou další výhodu. Navíc kvůli přípravám nutných podkladů a administrativním procesům se stavba dle ŘSD v případě zvolení upravené trasy zdrží o dva a půl roku. Národohospodářská ztráta dle jejich výpočtu pak představuje při zvolení trasy ze studie jednu miliardu ročně. Na jednání vystoupili kromě zástupců občanského sdružení i další obyvatelé Litomyšle, kteří apelovali na urychlení výstavby dálnice z důvodu nadměrné dopravní zátěže, kterou trpí lidé

RkJQdWJsaXNoZXIy NDc5MjU=