Cílem soutěže bylo vytvoření hodnotného vstupu do města s komplexním řešením umístění staveb a napojení na navazující městské části. Zadáním bylo citlivé umístění nové prodejny LIDL do původního barokního dvora Pernštejnů ze 16. století. V areálu umístěná cenná, památkově chráněná sýpka, musela být jako jediná stavba ponechána. Budoucí využití sýpky není specifikované a bude předmětem dalších studií, sýpka je v soukromém majetku společnosti Agile. Striktně musely být dodrženy podmínky manuálu prodejny LIDL s proporcemi a uspořádáním vnitřní dispozice, konstrukčním systémem, umístěním zásobovací rampy a orientací vchodu vůči hlavní komunikaci. Barokní areál Pernštýn byl v 17. století narušen požárem a ve 20. století výstavbou komunikace I/35, která částečně přetnula původní uskupení budov kolem dvora.
Cílem návrhu bylo:
- Umístění prodejny v kontextu uspořádání původních objektů dvorce Pernštejnů.
- Dosažení citlivé návaznosti nového objektu na barokní sýpku v pojetí fasády prodejny.
- Propsání historických souvislostí do nově navrženého parteru kolem sýpky a prodejny.
- Vytvoření důstojného a nerušeného předprostoru před sýpkou, návaznost areálových komunikací na osu sýpky.
- Odklonění parkovacích ploch od historické sýpky a napojení dopravních ploch kruhovou křižovatku.
- Sadové úpravy, které doplní areál, pohledově utlumují parkoviště, akcentují sýpku a zároveň respektují
marketingové principy prodejny LIDLU.
- Vybavení parteru kvalitním mobiliářem a množstvím zeleně a dalšími ekologickými aspekty (vsakovací parkoviště, elektrodobíjení apod.).
Architektonické pojetí nové prodejny nemohlo upravovat půdorysné dispozice, proto pracuje především s architektonickým a materiálovým pojetím fasády. Použité materiály jsou přírodního charakteru, mohou být využity k marketingovým účelům propagace udržitelnosti a ekologičnosti produktů společnosti LIDL.
Architektonické řešení:
- Hlavní 80 m dlouhou fasádu člení na dvě části, samostatnou část tvoří zadní zásobovací trakt.
- Vstupní část je zdůrazněna předsazenou markýzou zajišťující stínění prosklené fasády a ochranu před deštěm pro návštěvníky, nákupní vozíky a kolostavy. Charakteristické svislé lamely po obvodě markýzy akcentují hlavní vstup a
pohledově odcloňují umístění nákupních vozíků a kolostavů u hlavního vstupu. Markýza přebírá úlohu designově
nejvýraznějšího prvku navrhovaných úprav.
- Nové řešení fasád reaguje na tektoniku sýpky, výška nejvyšší vstupní části nepřesahuje korunní římsu sýpky.
- Princip pojedí fasády je zjednodušit a scelit typizované řešení, fasáda samotné prodejny je jednotně pojata v bílé omítce, pouze v horní části je členěná jemnou horizontální strukturou. Šedý odstín fasády je navržen v prostoru vstupní markýzy u fasády zásobovacího přístavku za lamelami.
- S ohledem na památkově chráněnou sýpku je jihovýchodní fasáda částečně odcloněna navrženou alejí stromů
v předsazeném zeleném pásu.
- Zásobovací přístavek a rampa v blízkosti sýpky je nově opatřena lehkou předsazenou stěnou tvořenou svislými
lamelami typově obdobnými markýze.
- Na stavbě nebudou umístěny reklamní billboardy, pouze logo LIDLu, které je zakomponováno do
opláštění markýzy.
- Odpadové hospodářství je začleněno do opláštěné zásobovací rampy, pohledově se neprojeví.
- Dopravní řešení, zpevněné plochy:
Dopravně je nový areál napojen na vyprojektovanou okružní křižovatku, která byla jedním z určujících limitů při
celkovém návrhu. Předprostor sýpky a hospodářského objektu je scelen žulovou dlažbou, stejně jako část přístupového chodníku umístěného v ose hlavního portálu. Manipulační plochy zásobovací komunikace a parkovací stání navazující na předprostor sýpky jsou řešeny v žulové dlažbě většího formátu.
Pojezdové komunikace k parkovacím plochám jsou z ekonomického a praktického hlediska pojaty v živičném
povrchu, parkovací stání jsou ze vsakovací bet. dlažby, alt. ze žulové dlažby.
V severní části parkoviště se nachází dvě elektrodobíjecí stanoviště.
srpen 2022
Podklady zveřejněny na webu města.
září 2022
Otevření prodejny