Inovace ve vzdělávání a spolupráce škol
stav realizace srpen 2024 – leden 2025
Od prosince 2023 je na území ORP Litomyšl realizován projekt „Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území ORP Litomyšl IV“ (MAP IV), který má za cíl zlepšit kvalitu vzdělávání a podpořit spolupráci mezi školami. Tento projekt, který potrvá do konce roku 2025, se zaměřuje na podporu téměř všech škol v regionu a přináší řadu inovativních aktivit.
V prosinci 2024 se uskutečnilo třetí jednání Řídícího výboru MAP, na jednání došlo ke schválení dokumentu „Strategický rámec MAP pro území ORP Litomyšl do roku 2028“ a jeho nedílné součásti „Investiční priority MAP_ORP Litomyšl_2021-2027
Třetí a čtvrté jednání pracovních skupin (pracovní skupina pro podporu moderních didaktických forem vedoucích k rozvoji klíčových kompetencí, PS pro rovné příležitosti a PS pro financování)
se uskutečnilo v říjnu 2024 a následně v listopadu 2024. Členové PS projednali postupnou aktualizaci strategických dokumentů.
V rámci projektu proběhla v období srpen 2024 – leden 2025 dále celá řada implementačních aktivit zaměřených na rozvoj vzdělávání dětí, žáků i pedagogů. Spolupráce škol s regionálními partnery, jako jsou Základní umělecká škola Litomyšl, Městská galerie Litomyšl, Středisko volného času a Městská knihovna Litomyšl, přinesla inovativní formy učení a nové příležitosti pro osobní i profesní růst.
Spolupráce škol a ZUŠ Litomyšl: Inspirativní dílny pro děti i pedagogy
Jednou z klíčových aktivit je spolupráce škol se ZUŠ Litomyšl, zaměřená na rozvoj čtenářské
a matematické gramotnosti, podnikavosti a kreativity. Děti se učily zážitkovou formou prostřednictvím moderních didaktických metod.
Dílna dramatického ztvárnění proběhla dne 22. 1. 2025. Celkem 46 dětí z 1. a 2. tříd ZŠ ŠKOLAMYŠL a MŠ Sedmikráska si pod vedením lektorů rozvíjelo pohybovou paměť, improvizační schopnosti a spolupráci. Děti pracovaly individuálně, ve dvojicích
i skupinách, seznámily se se základními anatomickými výrazy a pomocí hudby objevovaly možnosti neverbální komunikace. Pro šest přítomných učitelek byla dílna inspirací pro začlenění dramatické výchovy do výuky.
Svět keramiky proběhl c období listopad – prosinec 2024. Jednalo se o tři dílny zaměřené na polytechnické vzdělávání a manuální zručnost. Děti si osvojily práci
s keramickou hlínou – hnětení, válení plátů, vykrajování tvarů a finální úpravy. Hotové svícny, zdobené metalickými odstíny, si děti odnesly domů jako vánoční dárky. Zapojilo se celkem 70 dětí ze tří škol.
Spolupráce škol a Městské galerie Litomyšl: MGLab pro digitální gramotnost a kreativitu
Program MGLab propojuje vzdělávání s moderními technologiemi a uměním. Žáci se zapojili do různých workshopů a kroužků, které rozvíjely jejich digitální dovednosti a kreativitu.
Vzdělávací workshop Udržitelný design proběh dne 31. 10. 2024. Workshop vedli tři lektoři z kreativní dílny ROBOTA, provozované Univerzitou Tomáše Bati ve Zlíně. Žáci si vyrobili peněženku z odpadové kůže, diář/zápisník a potiskli textilní výrobky. Teoretická část se zaměřila na recyklaci a principy udržitelnosti. Zúčastnilo se 56 žáků ze tří škol
a 6 pedagogů.
Další workshop Animace proběhl dne 15. 1. 2025 a byl zaměřený na stop motion animaci, kde si žáci vyzkoušeli různé techniky: ploškovou animaci, pixilaci, animaci na prosvětlovacím stole, předmětovou animaci a loutkovou animaci. Program vedly Pavla Šnajdarová a Tereza Krsová ze spolku OP&K. Zúčastnilo se 50 žáků a 4 pedagogové.
Kroužek animace poté proběhl v období říjen – listopad 2024. Uskutečnilo se osm setkání pro 8 dětí ze ZŠ ŠKOLAMYŠL a ZŠ U Školek. Děti vytvořily krátký stop motion film inspirovaný skutečnou událostí – krádeží obrazu na litomyšlském zámku v roce 1950. Film byl premiérově promítán 12. prosince 2024 během vernisáže vánoční instalace v Domě U Rytířů.
Klub neformálního základního vzdělávání: Smysluplné trávení volného času
Ve spolupráci se Střediskem volného času Litomyšl probíhá Klub neformálního základního vzdělávání (KNZV), který je otevřen od pondělí do čtvrtka vždy od 12:00 do 16:00 hodin,
a to od září 2024. Klub navštěvují děti z 10 škol u území.
Návštěvnost: Celkem klub nejvíce navštívilo nejvíce dětí v lednu (350 dětí), průměrná denní návštěvnost dosáhla 21,8 dětí. Rekordním dnem byl 13. leden, kdy klub navštívilo 38 dětí.
Program: Program je přizpůsoben potřebám účastníků a zaměřen na polytechnické vzdělávání, digitální technologie, kulturní povědomí, komunikaci a cizí jazyky.
Vedoucí KNZV zajišťuje nejen program, ale také spolupráci s rodiči a školami.
Spolupráce škol a Městské knihovny Litomyšl: Knihy, besedy a hry
Spolupráce škol a Městské knihovny Litomyšl podporuje čtenářskou gramotnost a logické myšlení dětí. Knihovna pro školy realizuje tyto programy:
Putování knih napříč regionem: 909 knih bylo distribuováno do 14 škol (MŠ i ZŠ) na období září 2024 – leden 2025. Knihy sloužily pro čtenářské dílny, půjčování domů a společné aktivity ve třídách.
Besedy se spisovateli:
Ester Stará (8. 11. 2024): Beseda pro 100 dětí zaměřená na paměť, výslovnost a práci spisovatele. Zúčastnili se žáci ZŠ Litomyšl, ZŠ Němčice, MŠ Sedmikráska a další.
Olga Černá (23. 10. 2024): Beseda zaměřená na knihu Klárka a 11 babiček, kde děti pracovaly s textem a ilustracemi. Zúčastnilo se 67 dětí ze ZŠ Němčice, ZŠ Lubná-Sebranice a ZŠ Litomyšl.
P. H. Šlik (25. 10. 2024): Beseda o historických románech pro 58 žáků z 8. ročníku ZŠ Litomyšl a ZŠ Lubná-Sebranice.
Balíčky knih na míru: Připraveno 46 balíčků pro 17 škol (7 ZŠ a 10 MŠ). Podpořeno bylo 360 dětí a 34 pedagogů.
Deskohraní: Proběhlo 10 setkání, do kterých se zapojilo 159 dětí (140 žáků ZŠ a 19 dětí z MŠ) a 17 pedagogů.
Exkurze: Spojení teorie s praxí
V rámci projektu proběhly exkurze pro žáky i pedagogy, které propojují formální a neformální vzdělávání.
Exkurze na přírodovědná a technická pracoviště:
Zapojeno 8 škol, 42 pedagogů a 415 žáků.
Navštívená místa: Vzdělávací centrum Planeta Hlinsko, Centrum Eden Bystřice nad Pernštejnem, Vzdělávací centrum Sféra Pardubice, SVČ Polička.
Exkurze pro 2. stupeň ZŠ:
Zapojeno 10 škol, 23 pedagogů a 418 žáků.
Exkurze zahrnovaly představení Z devatera pohádek (Karel Čapek), Král Lear (Klicperovo divadlo) a Princezna na ocet (Smetanovo divadlo Litomyšl).
Inspirativní výjezdy pro pedagogy: Sdílení dobré praxe
Pedagogové se zúčastnili výjezdů za příklady dobré praxe. 10. října 2024 navštívili 4 ředitelé škol ZŠ Letohrad na Komenského náměstí. Program zahrnoval sdílení zkušeností s projektem MAP IV, diskuzi o moderních didaktických formách, polytechnickém vzdělávání a digitální gramotnosti a představení vzdělávacích materiálů a otevřených zdrojů.
Kabinetky LIT: Platforma pro spolupráci pedagogů
Platforma Kabinetky LIT propojuje pedagogy, vedoucí škol a další aktéry ve vzdělávání,
aby sdíleli zkušenosti, diskutovali o výzvách a hledali společná řešení. Setkání se zaměřují na konkrétní témata podle typu škol a vzdělávacích potřeb.
Kabinetek ředitelů (28. 8. 2024) se věnoval implementaci MAP IV, moderním výukovým metodám a financování. Kabinetek mateřských škol (19. 9. a 18. 11. 2024) řešil úpravy RVP PV, přechod do ZŠ a polytechnické vzdělávání. Na Kabinetku malotřídních škol (25. 9. 2024) se diskutovalo o moderní didaktice a spolupráci se zřizovateli. Kabinetek školních družin (30. 9. 2024) se zaměřil na plánování společných aktivit. Kabinetek novodobých dějin (17. 10. 2024) představil moderní výukové zdroje. Kabinetek 1. stupně (26. 11. 2024) se soustředil na sdílení příkladů dobré praxe. Další setkání Kabinetku mateřských škol (20. 1. 2025) se zaměřilo na koncepci školky a polytechnické exkurze.
Celkem proběhlo 8 setkání, zapojeno bylo 30 škol a 146 pedagogů.
Společné vzdělávání s moderními didaktickými formami
Od srpna 2024 proběhly tyto vzdělávací aktivity:
Stres v pedagogické praxi – Mgr. Jiří Halda (19. června 2025, Internát Litomyšlské nemocnice). Prevence stresu a strategie pro duševní pohodu při výuce.
Zvládání náročných životních situací nejen v pedagogice – PhDr. Jana Novotná, Ph.D. (18. září 2025, Internát Litomyšlské nemocnice). Metody zvládání stresu, efektivní komunikace a podpora wellbeingu.
Matematická gramotnost při přechodu z MŠ na ZŠ – RNDr. Hana Lišková
(23. října 2025, Internát Litomyšlské nemocnice). Praktické úkoly pro rozvoj logického myšlení a porozumění pojmům.
Pomůcky/nepomůcky pro diagnostiku a rozvoj dovedností dětí – Ludmila Pechancová (13. listopadu 2025, Zasedací místnost MÚ Litomyšl). Praktické pomůcky pro diagnostiku a podporu vzdělávání dětí.
Pedagogická kooperace – práce s lidmi a budování spolupráce – Mgr. Jiří Halda
(6. prosince 2025, Internát Litomyšlské nemocnice). Týmová práce, spolupráce a budování pozitivního školního klimatu.
Celkem bylo podpořeno 157 osob, které si odnesly praktické tipy pro výuku.
***
Projekt MAP IV tak úspěšně propojuje školy, rodiče a regionální partnery. Díky inovativním metodám vzdělávání a spolupráci napříč institucemi se děti učí zážitkově, rozvíjejí své schopnosti a získávají cenné zkušenosti pro budoucí život.
---------------------------------------------------
Návrh priorit rozvoje vzdělávání v území MAP IV ze dne 4.11.2024
Vážení aktéři ve vzdělávání na území ORP Litomyšl, členové pracovních skupin na základě společného jednání dne 17.10.2024 projednali obdržený aktualizovaný „Návrh priorit rozvoje vzdělávání v území MAP“.
Členové PS tak navrhují aktualizaci priorit následovně:
PRIORITA č. 1: „Podpora moderního vzdělávání s důrazem na rozvoj gramotností a rovného přístupu"
PRIORITA č. 2: :Podpora odbornosti, kompetencí a udržitelného rozvoje vzdělávacích pracovníků a školského managementu"
PRIORITA č.3: "Modernizace a rozvoj vzdělávací infrastruktury a vybavenosti pro kvalitní vzdělávání"
PRIORITA č.4: " Zlepšení spolupráce a komunikace mezi vzdělávacími institucemi, rodiči a komunitou"
Celý dokument Strategický rámec MAP v aktuální verzi je uveden v dokumentech:
® MAP IV_ORP_LIT_ Strat.ramec_cast II_11_2024
Pokud máte k tomuto návrhu připomínky, ozvěte se prosím:
Ing. Naděžda Klvaňová
773 655 656
Nadezda.klvanova@seznam.cz
Vaše návrhy budou po připomínkování zapracovány do dokumentů MAP a budou předloženy ke schválení ŘV MAP v prosinci 2024.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Litomyšl IV Společně za kvalitnějším vzděláváním
Stav realizace aktivit k 2.11.2024.
Od prosince 2023 je na území ORP Litomyšl realizován projekt „Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území ORP Litomyšl IV“ (MAP IV), který má za cíl zlepšit kvalitu vzdělávání a podpořit spolupráci mezi školami. Tento projekt, který potrvá do konce roku 2025, se zaměřuje na podporu téměř všech škol v regionu a přináší řadu inovativních aktivit.
První kroky a schválení dokumentů
První jednání řídícího výboru proběhlo v únoru 2024. Na tomto jednání byly schváleny klíčové dokumenty projektu, jako jsou Statut, Jednací řád, Organizační struktura, Komunikační plán a Seznam aktérů MAP. Další jednání ŘV MAP se uskutečnilo dne 28.6.2024, na tomto jednání došlo ke schválení dokumentu "Analytická část pro území ORP Litomyšl“ včetně souvisejících příloh, dále ke schválení dokumentu „Strategický rámec MAP pro území ORP Litomyšl do roku 2028“ a jeho nedílné součásti „Investiční priority MAP_ORP Litomyšl_2021-2027“ a ke schválení první aktualizace dokumentu „Seznam aktérů projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území ORP Litomyšl IV“.
Jednání pracovních skupin
V projektu svou činnost vykonávají celkem tři pracovní skupiny: Pracovní skupina pro podporu moderních didaktických forem vedoucích k rozvoji klíčových kompetencí, PS pro rovné příležitosti a PS pro financování. V dubnu 2024 se poté konalo první společné jednání pracovních skupin, kde byla mimo jiné projednána aktualizace analytické části dokumentu MAP a databáze zdrojů OP VVV.
Tato databáze je klíčová pro implementaci moderních výukových metod do škol. Další jednání pracovních skupin se uskutečnilo v červnu 2024, na tomto jednání byla dokončena aktualizace Analytické části MAP a projednána aktualizace investičních priorit. Třetí jednání se uskutečnilo 17.10.2024, členové projednali aktualizaci vize a návrhy priorit rozvoje vzdělávání.
Semináře pro pedagogy
Pro pracovníky ve vzdělávání proběhly doposud tyto vzdělávací akce, které byly realizovány moderní didaktickou formou:
22. dubna 2024 – Seminář vedený Ludmilou Pechancovou s názvem „Jak na diagnostiku dětí v MŠ, aby nás bavila a nezatěžovala“.
10. dubna 2024 – Seminář vedený PhDr. Janou Novotnou, Ph.D., s názvem „Zvládání náročných životních situací nejen v pedagogické profesi I“.
19. června 2024 - Seminář vedený Mgr. Jiřím Haldou na téma Stres v pedagogické praxi.
18. září 2024 - Seminář vedený PhDr. Janou Novotnou, Ph.D.,s názvem „Wellbeing a Psychohygiena“
23. 10. 2024 – seminář vedený RNDr. Hanou Liškovou - Matematická gramotnost při přechodu z předškolního do základního vzdělávání.
-
Spolupráce se Základní Uměleckou školou Litomyšl
ZUŠ spolupracuje se školami prostřednictvím tří programů - pracovních vzdělávacích workshopů. První z nich jsou dílny dramatického ztvárnění, které se uskutečnily ve dnech dne 23.1.2024 a 13.2.2024. Zúčastnilo se jich bezmála 70 dětí a 5 pedagogů.
Dílny probíhaly v tanečním sále ZUŠ „Tunel“ v Litomyšli pod vedením lektorek a byly zaměřeny na rozvíjení pohybové paměti a nonverbální komunikaci dětí prostřednictvím hudby a dramatických prvků. Dílny kombinovaly cílenou hru s improvizačními technikami, inspirovaly učitelky k vedení dětí k uvědomování si vlastního těla, vzájemnému respektu a přijímání individuálních odlišností.
Dále se uskutečnily dvě dílny svět divadla, které vedly zkušené lektorky. První dílna proběhla dne 4.4. 2024 a pracovali v ní žáci druhých a třetích tříd ZŠ, celkem se jednalo o 30 dětí, přítomny byly také dvě paní učitelky a asistentka.
Druhá dílna dramatického ztvárnění proběhla dne 18.4 2024 a pracovali v ní žáci druhých tříd – jednalo se celkem o 40 dětí, přítomny byly také dvě paní učitelky. Dílny byly zaměřeny na rozvíjení čtenářské gramotnosti dětí. Výchozí předlohou byla kniha Karla Čapka „ Devatero pohádek“. Dílny byly postavené na tvořivé hře, při níž děti rozvíjely své mluvení, pohybové, improvizační a výtvarné schopnosti, učily se týmové spolupráci, přijímaly nové zkušenosti a rady.
Třetí dílna, svět keramiky, je vždy složena ze dvou setkání. První dílna proběhla ve dnech 1.3.2024 a 8.3.2024 a pracovali v ní žáci 1. – 3. třídy ZŠ , celkem se jednalo o 30 dětí, přítomny byly také 3 paní učitelky. Druhá dílna proběhla dnech 26.4.2024 a 3.5.2024 a pracovali v ní děti z MŠ, celkem se jednalo o 18 dětí, přítomny byly také dvě paní učitelky. Dílny byly zaměřeny na rozvíjení polytechnického vzdělávání dětí mladšího školního věku. Děti poznaly hodnotu tradičního řemesla a jeho možnosti.
Od září 2024 zatím nebylo nic realizováno, jsou plánovány podzimní/předvánoční keramické dílny.
Spolupráce s Městskou galerií Litomyšl
Městská galerie spolupracuje se školami prostřednictvím vzdělávacích workshopů pro pedagogy a žáky v rámci propojení spolupráce s organizacemi neformálního vzdělávání, které jsou tematicky zaměřeny a podporují výukové metody a rozvoj podnikavosti a kreativity, tvořivosti apod. Doposud se do realizace zapojilo 6 škol. a bylo podpořeno 111 žáků. První workshop, konaný 25.3.2024 se soustředil na téma ANIMACE. Žáci z několika škol si mohli vyzkoušet různé techniky animace a vytvořit své vlastní krátké filmy. Workshopy vedly dvě zkušené lektorky, které žákům ukázaly, jak kreativně využít moderní technologie v umělecké tvorbě. Program podporoval rozvoj podnikavosti, kreativity a tvořivosti, což jsou klíčové kompetence pro budoucí uplatnění v různých oborech. Druhý workshop proběhl 13. 5.2024 a byl zaměřen na Vědu a techniku. Tento workshop vedli tři lektoři a edukační program nesl název "Svět pohledem termokamery". Žáci měli možnost se seznámit s fyzikálními a chemickými pokusy souvisejícími s teplem. Program byl velmi interaktivní a umožnil žákům prakticky si vyzkoušet různé experimenty, čímž si prohloubili své znalosti a zájem o vědu.
V říjnu 2024 byl v Městské galerii Litomyšl zahájen kroužek animování. Každou středu v čase 16.30–18.00 se děti věnují natáčení krátkého animovaného filmu o skutečné krádeži obrazu, ke které došlo v roce 1950. Kroužek je určen dětem od 10 do 15 let a k dispozici jsou ještě 2 volná místa.
Klub neformálního základního vzdělávání (KNZV)
Středisko volného času Litomyšl se ve spolupráci se školami zaměřuje na smysluplné trávení volného času žáků a prevenci školního neúspěchu prostřednictvím Klubu neformálního základního vzdělávání (KNZV). Tato aktivita probíhá od pondělí do čtvrtka. Nejvyšší návštěvnost byla v dubnu s celkovým počtem 281 návštěvníků, zatímco nejméně dětí klub navštívilo v červnu. Průměrná denní návštěvnost se pohybovala od 14 do 16 dětí, s výjimkou června, kdy průměr klesl na 9,3 dítěte denně. Tento pokles byl způsoben hezkým počasím a koncem kroužků v SVČ. Program KNZV zajišťuje pedagogická pracovnice, která se stará o pestrý program zaměřený na rozvoj klíčových kompetencí, polytechnického vzdělávání, využití digitálních technologií, kulturní povědomí, komunikaci a cizí jazyky. Každý den je program přizpůsoben aktuálním potřebám dětí, které mohou klub navštěvovat bez předchozí registrace. Součástí aktivit KNZV je také pravidelná spolupráce s rodiči a školami. Důležitou součástí je komunikace s rodiči, která probíhá pravidelně. SVČ zorganizovalo také odpolední setkání, kde rodičům představilo aktivity klubu. Toto setkání se konalo 30. května 2024. Klub neformálního vzdělávání v Litomyšli představuje významný příspěvek k podpoře vzdělávání a osobního rozvoje dětí, poskytující jim bezpečné a podnětné prostředí pro trávení volného času. Realizací bylo doposud podpořeno 84 dětí a 36 rodičů.
KNZV je v provozu opět od začátku září 2024, a to v běžném režimu, tedy od pondělí do čtvrtka od 12 do 16 hodin. Od začátku školního roku dochází k průběžnému navyšování počtu žáků navštěvujících klub a je předpoklad, že bude opět docházet přibližně 20 dětí každý den.
Spolupráce s Městskou knihovnou Litomyšl
Městská knihovna spolupracuje se školami prostřednictvím těchto čtyř hlavních aktivit:
1) Putování knih napříč regionem – doposud je zapojeno 11 škol, půjčeno je 759 knih. Městská knihovna připraví putovní soubor knih na půjčování do tříd zapojených MŠ a ZŠ. Každé pololetí se knihy obmění a zapůjčí jiné škole. Děti si knihy mohou půjčovat ve třídě i domů. Knihy jsou součástí čtenářských dílen a aktivit ve třídě. Program zahrnuje ocenění nejlepších čtenářů na konci školního roku, vybrané pedagogy, a předávání cen proběhne na Radničním dvoře za knihovnou za účasti čtenářů, pedagogů a rodinných příslušníků. Program zpřístupní knihy i dětem s omezeným přístupem ke knihám.
Dále byla vyhlášena i soutěž „O nejlepšího čtenáře ve třídě“. Na Radničním dvorku městské knihovny proběhlo na konci školního roku ocenění nejlepších čtenářů. Paní učitelka za danou třídu vybrala nejlepší čtenáře, kterým byly předány knihy a diplomy. Této akce se zúčastnilo celkem 78 žáků.
2) Besedy se spisovateli – doposud se zapojilo 9 škol. První beseda se spisovatelem Pavlem Hénikem se konala 24. 1. 2024 pro žáky 4. až 6. tříd a zúčastnily se jí tři školy. Spisovatel motivoval děti ke čtení a psaní, představil jim svůj čtenářský deník a první povídkové pokusy. Děti zkoušely dovyprávět příběhy a učily se vytvářet napětí.
Beseda se spisovatelkou Zuzanou Pospíšilovou proběhla poté ve dnech 5.3 a 6. 3. 2024 pro žáky 1. stupně. Zúčastnilo se pět škol. Spisovatelka motivovala děti ke čtení prostřednictvím čtení svých knih, hádanek a her se slovy. Seznámila je s tvorbou knih a hledáním inspirace.
Třetí beseda s Markétou Pilátovou se uskutečnila 8. 3. 2024 pro žáky 7. až 9. tříd. Spisovatelka představila svou knihu Arnoštova cesta, která propojuje prózu s komiksem a přibližuje osud Arnošta Lustiga. Žáci tvořili komiks "svého života" ve výtvarné dílně.
Další besedy v tomto pololetí byly s Lenkou Rožnovskou a uskutečnily se dne 3.4.2024 pro mateřské školy a 1. ročníky ZŠ. Spisovatelka motivovala děti ke čtení předčítáním a hrami, seznámila je s tvorbou knih a představila svou knihu Já, štěně. Děti si ve výtvarné dílně vyrobily papírovou loutku pejska
Poslední besedy se spisovateli proběhly 23.10. 2024 spisovatelka Olga Černá pod názvem O vzájemné pomoci, určeno pro druhý stupeň a 25. 10. 2024 spisovatel Hugo Šlik beseda s názvem Stín železné opony – určená žákům druhého stupně.
3) Balíčky na míru – doposud se zapojilo 12 škol a připraveno bylo celkem 73 balíčků.
Pedagog ve spolupráci s knihovnou vždy projedná požadavky na přípravu knih na balíčky vztahující se k plánu učiva a paní k knihovnice připraví tematické balíčky knih k vyzvednutí na určité datum. Tyto balíčky jsou půjčeny dle potřeb pedagoga a slouží jako doplnění výuky pro podporu gramotnosti žáků a spolupráci s pedagogy.
4) Deskohraní – dosud uskutečněno třikrát. – doposud se zapojila jedna základní škola a dvě mateřské školy. Městská knihovna ve spolupráci se školami organizuje lekce pro děti z MŠ, ZŠ i ŠD, zaměřené na čtenářskou a matematickou gramotnost, logické myšlení a sociální inteligenci.
Exkurze
V prvním pololetí 2024 proběhly tři exkurze v rámci polytechnického vzdělávání, účastnily se dvě mateřské školy. Akcí se zúčastnilo 35 dětí z mateřské školy a 7 pedagogů a nepedagogů z mateřské školy.
Dne 3.4.2024 se uskutečnila exkurze do Mikšíkova statku v Trstěnici. Děti si prohlédly starou sušičku na ovoce, roubenou stodolu a hospodářská stavení s králíky, holuby, ovcemi, kozami, husami a kačeny. Manipulovaly se snopy a používaly dřevěné didaktické pomůcky.
Dne 13.6.2024 se uskutečnila exkurze do Planetária v Hradci Králové po 14denním projektu „Poletíme do vesmíru“. Děti se seznámily s planetami, Sluncem, Měsícem a gravitací. V planetáriu zažily simulaci cesty vesmírem.
Dne 28. 5.2024 se uskutečnila exkurze do vědeckého parku VIDA! v Brně. Děti zkoumaly expozice o planetě (tornáda, povodně, počasí), civilizaci (testování hlasu, mraveniště) a člověku (lidské srdce, vady zraku, hlavolamy). Dále se pro podporu čtenářské gramotnosti uskutečnily tři exkurze pro další 3 školy.
Dne 23.5.2024 děti navštívily Litomyšlský zámek na exkurzi "Za hraběnkou Kajetánkou a jejími dětmi". Hraběnka v dobovém kostýmu seznámila děti s rodinou Valdštejnů, životem v minulosti a etikou stolování. Děti malovaly obrázky z exkurze.
Dne 13. 6.2024 žáci navštívili Prahu, zaměřili se na historii Karlova mostu a Karla IV. Prostřednictvím her a týmové spolupráce rozvíjeli kritické myšlení a sebeprezentaci. Ve škole navázali na exkurzi a rozvíjeli občanské a sociální kompetence a dne 24.6.2024 žáci navštívili Prahu, poznávali Karlův most a měli bojovku na Kampě. Zážitkovou pedagogikou mimo třídu prezentovali své práce a napsali článek zveřejněný na Facebooku. Akcí se zúčastnilo celkem 78 dětí a žáků, 7 pedagogických a nepedagogických pracovníků.
Od září 2024 proběhly tyto exkurze v rámci polytechnického vzdělávání:
10.09. 2024 ZŠ Trstěnice do Vzdělávacího centra Planeta Hlinsko v počtu 45 žáků + 5 pedagogických pracovníků.
27.09. 2024 ZŠ Němčice do Vzdělávacího centra Planeta Hlinsko v počtu 36 žáků a 4 pedagogičtí pracovníci.
07.10. 2024 ZŠ U Školek Vzdělávací centrum EDEN v Bystřici pod Hostýnem v počtu 46 žáků + 4 pedagogičtí pracovníci.
V rámci čtenářské gramotnosti proběhly exkurze:
04.10.2024 – ZŠ Němčice – divadlo pod názvem Z Devatera pohádek Karla Čapka 53 žáků + 3 pedagogové.
Kabinetky
Kabinetky se zaměřují na profesní sdílení a přenos inovativních metod mezi pedagogy. Doposud se zapojilo celkem 9 mateřských škol a bylo podpořeno 18 pedagogů. Uskutečnilo se prozatím setkání v rámci 3 kabinetků. Na kabinetku školních družin byli přítomní pedagogové byli informováni o aktuálním stavu projektu MAP IV, databázi zdrojů a moderních didaktických formách. Diskuze se zaměřila na sdílení zkušeností a výměnu dobré praxe, přičemž byly naplánovány společné aktivity, jako návštěvy divadelního představení a putování stavebnice Makura mezi družinami.
Na kabinetku ředitelů škol se vedla diskuze na aktuální stav realizace projektu MAP IV, sběr investičních potřeb a databázi zdrojů. Ředitelé si vyměnili zkušenosti s implementačními aktivitami, doporučeními pro inspirativní výjezdy a lektory, a projednali kvalitu vzdělávání a inovativní metody. Byla zdůrazněna důležitost zavádění vzdělávacích zdrojů z databáze OP VVV do výuky.
Na kabinetku mateřských škol byli pedagogové informováni o stavu projektu MAP IV a moderních didaktických formách. Setkání zahrnovalo prezentace mateřských škol, prohlídku školních prostor a diskuzi o přírodních zahradách a jejich využívání ke vzdělávání dětí. Byly navrženy termíny a témata pro další setkávání a inspirace akcemi pro děti a rodiče.
Od prázdnin dále proběhly tyto kabinetky: Dne 28.08. 2024 proběhl Kabinetek ředitelů, dne 19.09. 2024 Kabinetek mateřských škol, dne 25.09. 2024 Kabinetek malotřídních škol a dne 30.09. 2024 Kabinetek školních družin.
Inspirativní výjezdy pro pedagogy s cílem zlepšení kvality vzdělávání ve školách
Uskutečnil se první Inspirativní výjezd do Základní školy Letohrad, Komenského – školu v Letohradu navštívili ředitelé z našeho obvodu – ze základní školy v Litomyšli, Osíka, Sloupnice a Morašic.
Budoucí aktivity
Do konce roku 2025 čeká projekt MAP IV mnoho dalších aktivit. O jejich průběhu a výsledcích budou pravidelně informovat webové stránky města Litomyšl v záložce projektu MAP IV. Společně tak můžeme přispět ke kvalitnějšímu a inovativnímu vzdělávání v našem regionu.
Projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území ORP Litomyšl IV, reg. číslo CZ.02.02.XX/00/23_017/0008290 je realizovaný a financovaný s podporou ESF, Operačního programu Jan Amos Komenský, státního rozpočtu a rozpočtu města.
Ing. Naděžda Klvaňová
mobil: + 420 773 655 656
Aktualizace priorit (formát docx, velikost 53,38 KB)
Lídři MAP IV 31. 1. 2025 (formát pdf, velikost 644,96 KB)