Příkladem je tzv. vábivá reklama, kdy obchodník prezentací zajímavé ceny vyvolává zájem spotřebitelů o svou nabídku, avšak v takové kvantitativní míře, že zdaleka není schopen pokrýt vyvolanou poptávku. Cílem není nic jiného, než nalákat do své prodejny mnoho potencionálních spotřebitelů, kteří poté, co je nabídka už vyprodaná, uspokojí své potřeby nákupem zboží a služeb za obvyklé ceny, když už vážili cestu do prodejny obchodníka. Vábivá reklama je považována za klamavou obchodní praktiku a je zakázaná.
Dalším z mnoha způsobů, jak může obchodník spotřebitele oklamat, jsou takzvané slevové koše. U takového místa, kde se soustředí zboží ve slevě je např. umístěna informace o slevě 50 % na každé zboží. Ve skutečnosti jsou ale na místě výrobky s různou i nižší slevou, zatímco slibovaná padesátiprocentní sleva platí jenom na část zboží.
Asi se vám už také stalo, že jste se v rámci „výprodejů“ vypravili do prodejny, která avizuje až 70% slevy na zboží a na místě jste zjistili, že místo skutečné 70% či 50% slevy, kterou jste očekávali, se v převážné většině jen navýšila původní cena zboží, a tudíž po slevě vyšla cena, která se nijak výrazně nelišila od ceny, která je běžně dostupná během roku?
Právnička Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. Mgr. Renata Horáková radí spotřebitelům, kteří chtějí na slevách opravdu ušetřit: „Doporučujeme nepodlehnout marketingovým trikům prodejců, nejednat impulzivně a před nákupem zvláště dražšího zboží si srovnat více nabídek od různých prodejců. Prostě srovnávat, srovnávat a srovnávat! A pokud se rozhodnete ke koupi, měli byste být obezřetní i při placení. Nakupujícím se v těchto dnech rozhodně vyplatí kontrolovat účtenky. Podle našich zkušeností, se ne každá avizovaná sleva totiž ve skutečnosti projeví i při platbě.“
Marcela Reichelová