Na nekalé praktiky používané prodejci na předváděcích akcích upozorňovalo Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s., již mnohokrát. Stejně tak jsou spotřebitelé již poměrně dobře znalí svých práv v souvislosti s odstoupením od takto uzavřené smlouvy do 14 dnů.
Není však nijak výjimečnou situace, kdy spotřebitel v době uzavírání kupní smlouvy nedisponuje dostatečným finančním obnosem a je na předváděcí akci prodejci přesvědčen k tomu, aby zboží financoval prostřednictvím úvěru.
Přímo na předváděcí akci tak senioři často uzavírají také smlouvu o spotřebitelském úvěru s některou zpravidla nebankovní úvěrovou společností. V případě, že je úvěr vázaný na nákup konkrétního zboží a úvěrová smlouva je závislá na smlouvě kupní – hovoříme o tzv. vázaném spotřebitelském úvěru.
Co se však stane s tímto úvěrem v případě, že spotřebitel využije svého práva a kupní smlouvu v zákonné lhůtě zruší?
Odstoupením od kupní smlouvy zaniká i tato úvěrové smlouva a to automaticky, aniž by spotřebitel byl nucen od úvěrové smlouvy samostatně odstupovat. Spotřebitel má pouze povinnost o zániku smlouvy informovat věřitele, tedy poskytovatele úvěru. V souvislosti s tím nesmí být spotřebitel jakkoliv sankcionován a v případě, že spotřebitel splnil svou povinnost a vrátil prodávajícímu zboží z předváděcí akce, není povinen vrátit věřiteli částku, kterou na nákup zboží poskytl, a to do té doby, než mu bude prodávajícím vrácena kupní cena.
Jak však víme ze zkušeností z naší poradenské činnosti, jsou pohledávky na vrácení kupní ceny vůči prodávajícím z předváděcích akcí často v praxi nevymahatelné. Pokud se spotřebitel brání soudní cestou a prodávající ani soudem přiznané právo dobrovolně nesplní, stává se věřitel ručitelem tohoto závazku. Často tak nastává situace, že tím, kdo celou transakci je povinen uhradit ze svého, je samotná úvěrová společnost.
Úvěrové společnosti jsou si této právní úpravy dobře vědomy. Již od účinnosti této úpravy se na nás obrací spotřebitelé, kteří potvrzují, že na ně úvěrové společnosti vyvíjejí nátlak, a přestože spotřebitelé nejsou povinni plnit, opakovaně dostávají od věřitele výzvy k zaplacení, a to buď písemně nebo prostřednictvím sms.
Podle názoru SOS MaS, z. s., úvěrové společnosti účelově zneužívají obecného strachu ze zadlužení a exekucí, který mezi spotřebiteli panuje. Situace je o to horší, že poškozenými jsou zejména senioři, tedy zvlášť zranitelní spotřebitelé. Ti často nevydrží neustálou hrozbu a rostoucí tlak ze strany úvěrové společnosti a úvěr nakonec jednorázově či po částech splatí.
Strach z exekucí je poměrně často využívanou manipulační technikou.
V letošním roce jsme se setkali také s řadou podvodů na téma exekuce, s falešnými exekučními výzvami písemnými i na internetu, ale také falešnými exekutory. Strach z exekuce a ze všeho, co exekuce obvykle provází, představuje pro seniory obrovsky stresovou záležitost a bez potřebné podpory ze strany rodiny či neziskové organizace často podlehnou i neoprávněným výzvám k zaplacení.
Marcela Reichelová, předsedkyně