Na švédské Univerzitě v Göteborgu prezentovali v prvních červnových dnech zástupci Správy a údržby silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) použití nově vyvíjené aplikace pro zimní údržbu silnic. Profesoři Jörgen Bogren a Torbjörn Gustavsson z katedry klimatologie pozvali ředitele organizace Miroslava Němce s jeho kolegou Marianem Cvrkalem, který je specialista na zimní údržbu, aby na akademické půdě představili zástupcům ředitelství silnic a dálnic Norska a Švédska a dále pro Norský hydrometeorologický ústav zcela nový předpovědní modul dispečera zimní údržby, v Pardubickém kraji již používaný.
"Aplikace předpovědního modulu dispečera avizuje v horizontu až 12 hodin dopředu stav a teplotu povrchu vozovky. Na grafech jsou teplotní změny příslušného úseku silnice barevně vyznačeny," uvedl ředitel SÚS Pardubického kraje Miroslav Němec. "Tento program vyvíjíme a testujeme již třetí zimní období v reálných podmínkách Pardubického kraje, a to právě za spolupráce světově uznávaných specialistů na silniční klimatologii, profesorů Bogrena a Gustavssona. Společnost CROSS Zlín zajišťovala ve spolupráci s námi potřebné vstupní údaje o konkrétních geografických a meteorologických podmínkách Pardubického kraje při provádění zimní údržby silnic," informoval ředitel Němec o tom, kdo se podílí na vývoji předpovědního modulu dispečera.
Výsledky silničářů v Pardubickém kraji vysoce ocenili kolegové ze skandinávských zemí. Zejména vyzdvihli maximální efektivitu zimní údržby a s ní spojené důkladné sledování a snižování finančních nákladů. Pozitivně hodnotili i vybavení údržbových vozidel SÚS Pardubického kraje úplným monitorovacím GPS systémem. Jak uvedl Marian Cvrkal, dokážou snímat například posypové dávky a spotřebu posypu, měřit teploty vzduchu a povrchu pod vozidlem, což není ve Švédsku a Norsku zatím v takovémto rozsahu zavedeno.
"Diskutovali jsme také o vizualizaci konkrétních měření při vývoji zcela nového vozovkového senzoru silničních meteostanic," přiblížil ředitel Miroslav Němec další část programu. S vývojem tohoto senzoru byli zástupci Správy a údržby silnic Pardubického kraje seznámeni jak v laboratorních podmínkách, tak přímo na specializovaném univerzitním pracovišti přímo v terénu. Po dokončení zbývajících pokusů bude pokračovat testování tohoto senzoru v reálných podmínkách na silniční síti. V rámci Evropy by zástupci Univerzity Göteborg rádi provedli tento ostrý test na vybrané meteostanici právě v Pardubickém kraji díky dosavadní velmi dobré profesní spolupráci.
Magdalena Navrátilová, tisková mluvčí Pardubického kraje