Radek Makovský
a) Havarijní plánování
V souladu se zákonem č.239/2000 Sb. (o IZS) a vyhláškou MV č.328/2001 Sb. (k provedení zákona 239/2000 Sb.) zpracovává HZS kraje Havarijní plán kraje jako základní dokument pro řešení mimořádných událostí.
Obec s rozšířenou působností Litomyšl obdržela výpis z tohoto plánu pro její správní obvod.
Havarijní plán je členěn na:
1. Informační část, která obsahuje:
- analýzu možného vzniku mimořádné události a její následky
- zásady provedení záchranných a likvidačních prací
- ohrožení obyvatelstva
2. Operativní část řeší:
- síly a prostředky pro záchranné a likvidační práce
- poskytovaná pomoc z jiné úrovně
3. Plány konkrétních činností řeší postupy při provádění záchranných a likvidačních prací:
- Plán varování
- Plán evakuace
- Plán nouzového přežití
- Plán ukrytí
- Traumatologický plán
- a další (celkem 15)
Mimořádná událost (dále jen MU) je škodlivé působení sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy, a také havárie, které ohrožují život, zdraví, majetek nebo životní prostřední a vyžadují provedení záchranných a likvidačních prací.
b) Krizové plánování
V souladu se zákonem č. 240/2000 Sb. (krizový zákon) a vyhláškou MV č. 462/2000 Sb. (k provedení zákona 240/2000 Sb.) zpracovává HZS kraje Krizový plán kraje jako základní dokument pro řešení krizových situací.
Krizový plán je základním, ale i obsáhlým dokumentem pro řešení krizových situací. Vymezuje působnost a odpovědnost orgánů veřejné správy a jiných orgánů, hodnotí možná krizová rizika a jejich dopad na území. Rozsáhlou přílohovou část tvoří dokumenty nezbytné ke zvládnutí krizové situace.
Havarijní plánování je součástí krizového plánování a Havarijní plán kraje je přílohou Krizového plánu kraje.
Krizová situace je mimořádná událost, při níž je vyhlášen stav nebezpečí nebo nouzový stav nebo stav ohrožení státu - dále krizové stavy.
Krizové stavy :
1. Stav nebezpečí - může vyhlásit hejtman kraje jako bezodkladná opatření v případě živelní pohromy, ekologické nebo průmyslové havárie, nehody nebo jiného nebezpečí jsou-li ohroženy životy, zdraví, majetek a životní prostředí, pokud intenzita ohrožení nedosahuje značného rozsahu a není možné odvrátit ohrožení běžnou činností příslušných složek a orgánů. Tento stav se vyhlašuje pro území kraje nebo jeho část na dobu nejvýše 30 dnů.
2. Nouzový stav - může vyhlásit vláda v případě živelních pohrom, ekologických nebo průmyslových havárií, nehod nebo jiného nebezpečí, které ve značném rozsahu ohrožují životy, zdraví, majetek anebo vnitřní pořádek a bezpečnost. Tento stav se vyhlašuje pro určité území státu na dobu nejvýše 30 dnů.
Stav ohrožení státu - může vyhlásit Parlament na návrh vlády je-li bezprostředně ohrožena svrchovanost státu nebo územní celistvost státu anebo jeho demokratické základy.