Městskou obrazárnu najdete ve II. patře litomyšlského zámku. Z nádvoří vystoupáte po krytém volně přístupném schodišti do II. patra na tzv. druhou arkádu. Vstupenky je však nutné zakoupit již v přízemí v zámecké pokladně.
V červnu 2024 se veřejnosti po dvou letech trvající stavební obnově zámku Litomyšl opět otevřela Městská obrazárna na místě, kde se roku 1925 začala psát její dlouhá a spletitá historie. Nově vznikající galerii tehdy poskytl výstavní prostory majitel litomyšlského zámku, Albert kníže Thurn-Taxis a čerstvě založená instituce tak mohla o rok později oficiálně zahájit své působení na poli kulturního života ve městě. Pod vedením Václava Drbohlava a později Františka Laška se její pozice ustálila a galerijní sbírkový fond se díky mnohým akvizicím a darům rozrostl nejen kvantitativně, ale především ve smyslu kvalitativním. Základ galerijní sbírky, pochází převážně z daru, který městu Litomyšl roku 1977 věnovala na přání Josefa Matičky jeho manželka, Anna Matičková.
Autorem „nového kabátu“ expozice, kterou provozuje Městská galerie Litomyšl je mladé brněnské architektonické studio MAAUS, které navrhlo interiér obrazárny tak, aby v něm návštěvník neztrácel kontakt s historií ani se současností. Výsledkem nové architektury jsou prvky, které působí moderním dojmem a jsou citlivě vsazeny do historické substance zámku. V předchozích letech byla do prostor obrazárny instalována stálá expozice, která nebyla obměňována, což mělo za následek úbytek návštěvníků. Nový kurátorský záměr předpokládá pro obrazárnu každý rok novou výstavu složenou jak z děl z galerijní sbírky, tak děl zapůjčených.
Letošní iniciační výstava tento koncept bezezbytku naplňuje. Na výstavě nazvané Městská obrazárna nově budou prezentována jak nejhodnotnější díla ze sbírky (Emil Filla, Jan Zrzavý, Karel Čapek či Kamil Lhoták), tak velkoformátová malba Ecce Homo umělce Daniela Pešty, která byla vystavena na benátském bienále.
Více informací se dozvíte na webových stránkách Městské galerie Litomyšl.