„Jsem moc rád, že vlastníci pozemků, zástupci občanských sdružení, obcí a města Litomyšl nakonec potlačili své osobní zájmy ve prospěch veřejného zájmu, aby se mohl obchvat postavit. Dnešním dnem se na D35 pracuje už na 64 kilometrech zároveň, což dělá z D35 největší dálniční staveniště ve střední Evropě. Za poslední roky se výrazně zrychlila příprava všech zbývajících úseků. Díky tomu bude D35 hotová do pěti let, kdy propojí východní Čechy s Olomoucí a stane se alternativou k přetížené D1,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Součástí úseku Litomyšl – Janov bude sedm mostů na dálnici a sedm mostů nad ní. Klíčovým objektem bude mimoúrovňová křižovatka Janov. Bude mít deltovitý tvar, poslouží jako hlavní příjezd do Litomyšle od Olomouce, napojení města na dálnici ve směru do a od hanácké metropole. Obyvatele okolních obcí ochrání před hlukem 13 protihlukových stěn dlouhých téměř šest kilometrů. Záchranný archeologický průzkum přinesl řadu nálezů. Odborníci objevili například dvě pravěké až středověké studny, také dva zlomky srpů z doby bronzové a avarsko-slovanské kování z raného středověku.
„Obchvat Litomyšle je jednou ze staveb, jejíž příprava byla obtížná, ale podařilo se nám dospět k dohodě se zástupci města, okolních obcí i s odpůrci trasy. Našli jsme řešení, na kterém jsme se shodli se všemi stranami. Jsem moc rád, že se dohoda podařila a že tranzitní doprava už nebude projíždět přes tak nádherné město, jakým Litomyšl je. Kolem stavby D35 je nejtěžší dopravní situace právě v průtazích měst, zejména Vysokého Mýta a Litomyšle. A Vysoké Mýto se nám jako špunt podaří odstranit už na konci letošního roku, kdy zprovozníme jeho obchvat,“ sdělil generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
To, že dálnice D35 jako celek je pro řidiče i obyvatele podél trasy klíčovou dopravní stavbou, potvrdil náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr, který Pardubický kraj při zahájení úseku kolem Litomyšle zastupoval. „A to hned ze dvou úhlů pohledu – první je ten, že se řidiči rychle dostanou z východu na západ či opačně, druhým potom je, že tranzitní doprava nebude jezdit přes naše města a obce. Samotná stavba je však velmi náročná, okolní silnice i lidé nyní trpí pohybem těžké nákladní techniky, vítám proto také v tomto spolupráci s ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic, kdy řešíme nejen stav oficiálních návozových tras, ale také těch neoficiálních, po nichž si řidiči často krátí cestu. To jsou však dočasné a běžné záležitosti, se kterými si poradíme. Výsledkem bude pohodlnější a bezpečnější doprava nejen pro obyvatele Pardubického kraje,“ uvedl Ladislav Valtr.
„Jsem rád, že se po desítkách let příprav konečně začne kolem Litomyšle stavět dálnice D35. Koncem roku 2027 bychom se tak mohli zbavit té obrovské dopravní zátěže, která každý den komplikuje život občanům našeho města. Musíme být následující tři roky připraveni na určité komplikace a omezení v souvislosti s výstavbou, ale je třeba to vydržet, protože na konci nás čeká odklon značné části dopravy mimo město,“ uvedl k zahájení stavby starosta Litomyšle Daniel Brýdl.
Ministerstvo dopravy již řeší dostavbu posledních úseků D35 na území Pardubického kraje. Vybírá koncesionáře PPP projektu na stavbu posledních dvou úseků mezi Opatovcem a Mohelnicí, jež by měla začít v roce 2026. Celá dálnice D35 by měla být hotová v roce 2029.
D35, Litomyšl – Janov
Hlavní trasa:
· délka: 10 440 m,
· protihlukové stěny: 13, celková délka 5 796 m,
· zhotovitel: STRABAG Silnice a. s. a FIRESTA Fišer, rekonstrukce a. s.,
· cena stavby dle smlouvy: 2 798 989 898 Kč bez DPH,
· zahájení realizace: 2/2025,
· zprovoznění: 8/2027,
· délka stavby do zprovoznění: 30 měsíců,
Zdroj: Pardubický kraj