Rada města v lednu projednala znění memoranda a odsouhlasila ho, vedení radnice je připraveno dokument podepsat. Vše ale musí ještě projednat a schválit zastupitelstvo. Je však možné, že o znění dokumentu budou muset zástupci občanů brzy jednat znovu, protože další účastníci řízení ještě se svými právními zástupci požadují upřesnění některých formulací či závazků ze strany ŘSD.
„Je pravda, že jsme text memoranda na radě projednali, byly do něj zapracovány všechny naše připomínky, zejména několik nových protihlukových stěn kolem Litomyšle. Myslím si, že se jedná o dobrý kompromis. Hlavní je, aby dálnice stála co nejdříve. To je náš požadavek již několik let a jsem moc rád, že ŘSD a zástupci Strakova a spolků Živé Kornice a Pro Litomyšl našli společnou řeč. Jednání zpočátku nebyla vůbec snadná, ale všichni pochopili, že je třeba dělat ústupky, a poslední schůzky byly sice tvrdé, ale férové a konstruktivní. Naprosto zásadním zlomem v jednání byl osobní vstup generálního ředitele ŘSD Radka Mátla, který z titulu své funkce může obcím více vyjít vstříc. Trasa dálnice popsaná v memorandu je nejlepším možným řešením pro všechny. V tuto chvíli ŘSD pracuje na úpravách znění jednotlivých bodů, ale podle mých informací se jedná už jen o detaily a precizování textů. Snad nenastanou neočekávané komplikace a memorandum podepíšeme co nejdříve,“ vysvětlil postoj města starosta Daniel Brýdl.
Bolestivý kompromis
Pokud k podpisu memoranda dojde, může ŘSD zkusit spojit územní a stavební řízení, aby se celý administrativní proces co nejvíce urychlil. Zároveň by se mělo zastavit probíhající územní řízení na úsek dálnice Litomyšl – Janov, I. etapa. Proti němu se na začátku tohoto roku odvolali například zástupci Živých Kornic, kteří ale v případě závazné dohody neplánují podávat další námitky. „Poslali jsme ŘSD naše požadavky na úpravu textu memoranda, jedná se především o upřesnění formulací, protože ty původní jsou často nejasné. Věříme, že ŘSD naše změny akceptuje, protože jde v podstatě jen o to, aby bylo na papíře jasně i to, co se dohodlo ústně. Rodící se memorandum považujeme za bolestivý kompromis. ŘSD jistě bolí, že muselo ustoupit partě ‚vidláků‘, ale pohne se konečně z místa. Kornice bolí, že dálnice povede u Končin, ale v rámci Litomyšlí vnuceného koridoru se blížíme maximu možného. Některé Litomyšláky bolí, že v plánech není křižovatka a přivaděč, ale Litomyšl si prosadila posun za Kornice. Také budoucnost bude náročná, protože budeme muset pečlivě hlídat ŘSD, jestli dohodnuté podmínky plní, a pravděpodobně budeme muset čelit některým litomyšlským radikálům prosazujícím přivaděč a křižovatku podle nekompromisního hesla ‚Litomyšl über alles‘. Jak dlouho příměří vydrží, tak bude záviset na mnoha faktorech i lidech,“ sdělil za spolek Živé Kornice Petr Chaloupka.
Podobná situace panuje i v úseku kolem Strakova. Zástupci obce připomínkují znění memoranda, aby v něm byly jednotlivé body naprosto jasně popsány. „Formulovali jsme s našimi právníky v termínu své připomínky k formální stránce memoranda a teď čekáme, jaká bude reakce,“ uvedl strakovský starosta Jan Janypka.
Kdy bude hotovo?
Podle vyjádření představitelů ŘSD by se memorandum mohlo podepsat nejdříve v únoru, celou situaci budeme podrobně sledovat a po jeho podepsání znění zveřejníme.
A jak to vypadá s termíny stavby? „Ideálně bychom rádi zprovoznili všechny úseky ve stejném termínu, kolem vedení trasy u Litomyšle ale bohužel prozatím nepanuje shoda. To se snad podaří změnit díky memorandu. Úsek D35 Janov – Opatovec bude ovšem vzhledem k pokročilé fázi přípravy určitě zprovozněn dříve než obchvat Litomyšle. Již v letošním roce by se měla v předstihu zahájit stavba železničního mostu, na který pak v roce 2022 naváže celá stavba,“ popsal současný stav tiskový mluvčí ŘSD Jan Studecký.
Úsek dálnice D35 Džbánov – Litomyšl ve směru od Vysokého Mýta by se podle aktualizovaného odhadu ŘSD měl začít stavět v roce 2023 a uvést do provozu v roce 2026. Krajský úřad rozhoduje o odvolání k územnímu rozhodnutí.
Úsek Litomyšl – Janov (rozčleněn do dvou úseků Litomyšl – Janov, I. etapa; Litomyšl – Janov) se má podle odhadů začít stavět v roce 2023 a hotovo má být v roce 2027. Úsek nemá pravomocné územní rozhodnutí, krajský úřad rozhoduje dle ŘSD o třech odvoláních, podle informací redakce však byla podána čtyři odvolání.
Úsek Janov – Opatovec se má dle ŘSD začít stavět v roce 2022 a v provozu má být v roce 2025. Úsek má pravomocné územní rozhodnutí od roku 2018.
Výše uvedené informace jsou převzaty z infoletáků ŘSD aktuálních k 2. únoru 2021 a může dojít ke změnám.
AKTUALIZACE: Na únorovém jednání zastupitelstva bylo schváleno kompromisní znění memoranda. Podle ŘSD jsou všechny strany připraveny jej podepsat.