Co křižovatka umí a proč se to dělalo?
Technické vybavení staré křižovatky se blížilo konci životnosti, a proto se rozhodlo o modernizaci. Nová – „chytrá“ křižovatka na rozdíl od té původní díky soustavě kamer a čidel umožňuje prodlužování délky průjezdu pro jednotlivé pruhy v závislosti na aktuálním provozu. Tím se zvyšuje plynulost dopravy. Čtenáři si to mohou představit tak, že v minulosti červená svítila bez ohledu na to, jak vypadala dopravní situace, ale pouze na základě předem daného intervalu, nově se kromě přednastavených intervalů snaží software urychlit řidičům průjezd tak, že pokud je nějaký pruh aktuálně prázdný, upraví se délka červené či zelené pro ostatní.
Do budoucna také bude snazší měnění přednastavených programů s délkou trvání červené/zelené určené jednotlivým pruhům pro určité denní doby. Řízení staré křižovatky vyžadovalo opakované zásahy techniků přímo na místě, nově vše půjde po konzultaci s policií zařídit vzdáleně a mnohem rychleji.
Proč tam stejně v červenci byly kolony?
Nové zařízení sice umí na základě aktuálních dat lokálně upravovat provoz, ale neumí vyřešit dlouhodobě neúnosnou dopravní situaci v celém městě. Denně středem Litomyšle projíždí tisíce aut a tento problém vyřeší pouze výstavba dálnice, po jejím spuštění bude křižovatka ještě efektivnější, protože bude městem projíždět méně aut, takže bude důležitější možnost reakce na aktuální vývoj dopravní situace ve špičkách.
Řešily se po spuštění křižovatky úpravy systému?
Ano, jak bylo již před spuštěním provozu avizováno, dopravní odborníci sbírali první týdny ostrá data z provozu a na jejich základě již v červenci upravili délky trvání světelných signálů, prodloužili například interval ve směru od Poličky do historického centra. Křižovatka měla při spuštění přednastavené programy od výrobce, které se na základě reálného stavu dále upravovaly a budou upravovat. Zde je nutné zmínit, že ačkoliv křižovatka umožňuje snadné úpravy programů, nikdo z městského úřadu nemá přístup ani oprávnění tyto změny provádět, musí je vždy dělat technici na základě požadavku města a souhlasu policie.
Znamená to, že teď již vše funguje a nejsou potřeba úpravy?
Ne. Světelná křižovatka na konci července fungovala v režimu, kdy byla přizpůsobena stávajícímu provozu, to ale neznamená, že takto zůstane napořád. V následujících týdnech se budou provádět drobné úpravy programů na základě toho, že v příštím půl roce budou například silničáři opravovat komunikaci I/34 v Krouně či I/34 mezi Poličkou a Svitavami, takže Litomyšlí budou řidiči projíždět po stanovené objízdné trase. To znamená větší zátěž u určitých směrů, s nimiž musí software počítat.
Stejně tak dojde k dílčím úpravám semaforů, které budou pro vyšší komfort řidičů umístěny na stejných místech, ale pod jiným úhlem, aby na ně bylo lépe vidět.