„To přijde vhod zejména při objížďkách a opravách, zde je ale nutné zmínit, že tyto změny musí schválit dopravní inspektorát. Nové vybavení snímá kamerami provoz na silnici a podle toho vyhodnocuje, který pruh má mít zelenou a na jak dlouho. Je to sofistikovaný systém, který do budoucna můžeme upravovat a přidávat čidla na detekci chodců a další vybavení. Velkou změnou je, že křižovatka bude mít řízený provoz i v noci, to v minulosti nebylo a večer semafory nefungovaly. Nově má ve večerních hodinách standardně zelenou průtah městem ve směru Vysoké Mýto - Svitavy, a pokud kamery detekují vozidlo jedoucí z centra či od nemocnice, zaznamenají to do systému, ten nějaký čas nechá dojet hlavní tah a pak dá podle počtu aut zelenou křižným pruhům. Délka signálu se tak může lišit i v desítkách sekund,“ vysvětluje místostarosta a předseda dopravní komise města Radomil Kašpar výhody modernizované křižovatky.
Po předání díla dostalo město sadu programů specifikovaných podle průměrného dopravního zatížení, které se mění podle denní doby a očekávaného počtu vozidel. Na tyto údaje následně reagují detekční čidla, která dobu trvání zelené, oranžové či červené dále upravují. V příštích týdnech a měsících se tyto programy budou ještě upravovat, aby byly zcela přizpůsobené aktuální dopravní situaci. Původní křižovatka měla tyto programy pouze čtyři, navíc jejich úprava byla obtížná a musela se provádět přímo na místě, nově to půjde zařídit vše vzdáleně.
Pozor při odbočování vpravo
Některé novinky se však místním budou muset nejprve dostat praxí pod kůži. Jedna taková se týká odbočování vpravo ve směrech Polička-Svitavy a centrum-Vysoké Mýto. „Tyto směry budou nově řízeny klasickým tříbarevným semaforem s doplňkovou zelenou šipkou pro odbočení vpravo. V praxi to znamená, že odbočit vpravo půjde jen, pokud na hlavním semaforu bude svítit klasická zelená, nebo pokud bude k červené svítit zelená šipka signalizující to, že se může odbočit. Je to novinka, ale tyto příklady známe z jiných měst i autoškoly, jedná se o tradiční řešení, které by řidičům nemělo dělat problémy,“ popisuje novinku v dopravním provozu Pavel Jiráň, vedoucí Odboru místního a silničního hospodářství MěÚ Litomyšl.
Chodci musí na přechodu zmáčknout tlačítko
Na to, že provoz na křižovatce bude nově 24 hodin denně hlídat světelná signalizace, je třeba myslet také při přecházení. Aby chodci dali systému signál o tom, že chtějí přejít, musí nově stisknout tlačítko na semaforu, jinak se jim nerozsvítí zelená pro přecházení. Do budoucna je možné, že bude pohyb chodců hlídat kamerový systém, který bude podnět zadávat automaticky, ale k tomuto technickému řešení nebylo zatím přistoupeno. Na chodce tak zatím čekají známá tlačítka na sloupech u přechodů.
Modernizace světelné křižovatky stála 2,9 milionu korun a Litomyšl na ni získala v konkurenci více než 300 projektů dotaci 2,3 milionu ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Příští rok počítá ŘSD s opravou povrchu vozovky, která na rozdíl od technického zařízení není v majetku města. První červencový týden budou dělníci ještě dokončovat chodníky.